
Foto: El conseller Bernat Solé, en la roda de premsa al Parlament [Generalitat]
El procediment habitual de la JEC preveu que l’inici del termini de l’enviament d’aquests documents, i la posterior impressió de les paperetes, ve marcat per la proclamació definitiva de les candidatures electorals, una vegada resolts els recursos que es puguin interposar en alguna de les candidatures.
Per aquest motiu, l’objectiu de la proposta del Govern és guanyar marge de temps perquè la comunitat catalana a l’exterior pugui fer els tràmits per votar. Segons el calendari electoral, les candidatures es presentaran del 6 a l’11 de gener, es publicaran el 13 i es proclamaran cinc dies després, el 18 de gener, a l’espera de possibles recursos. Es tracta d’una mesura que pretén ajudar a resoldre dificultats que a dia d’avui presenta el vot a l’exterior.
Rebre amb antelació aquesta tramesa de documents permetria, segons Solé, ajudar a resoldre “la manca de participació que s’ha detectat en comicis anteriors”, ha ressaltat el conseller. Amb l’objectiu de facilitar aquest vot exterior, Solé també ha insistit en la necessitat de la derogació del vot pregat, ja que produeix una situació de desigualtat: “Tots els ciutadans han de tenir els mateixos drets i que un ciutadà a l’exterior hagi de pregar el vot no és igualtat”.
UNA QUEIXA REITERADA
La carta del Govern a la JEC també es fa ressò de les queixes reiterades per part de catalans i catalanes residents a l’estranger pel que fa al sistema que actualment regula, de manera deficient, el vot a l’exterior.
Les xifres així ho corroboren: si bé a les darreres eleccions al Parlament el 2017, les persones inscrites al Cens d’Electors Residents Absents (CERA) era de 226.381 persones, i d’aquest cens, es van rebre 42.014 sol·licituds de vot, finalment només se’n van comptabilitzar 27.231 el dia de l’escrutini.
En altres paraules: una de cada tres sol·licituds de vot dels catalans residents a l’exterior no es va traduir en un vot efectiu i, per tant, hi va haver, com en comicis anteriors, una diferència significativa entre les sol·licituds estimades i els vots rebuts i comptabilitzats.