El municipi d’Oliana, a l’Alt Urgell [Foto: Ajuntament d’Oliana]

Els municipis d’Oliana (Alt Urgell) i Biedermannsdorf (Baixa Àustria) formalitzaran el seu agermanament coincidint amb la Diada Nacional de Catalunya. El lligam entre aquests dos municipis té com a fil conductor la figura del Comte Ramon Frederic de Vilana-Perles, fill d’Oliana i qui va viure exiliat a la població austríaca.

Des de l’inici del setge de Barcelona pels Borbons durant la Guerra de Successió, Vilana-Perles (Oliana, 1663) es va traslladar a Viena l’any 1713. L’11 de setembre de 1714, la ciutat de Barcelona va sucumbir finalment a les forces francoespanyoles. Milers de catalans que havien lluitat en el bàndol de l’emperador de la casa Habsburg es van exiliar a l’imperi austro-hongarès, on Carles VI els va oferir protecció.

Aquest mateix any 1714, Vilana-Perles va entrar al servei com a assessor de política exterior de l’emperador Carles VI i va adquirir una alta reputació a la cort imperial. Amb els anys Vilana-Perles va adquerir també terres; als municipis austríacs de Biedermannsdorf, Passdorf i Brunn am Gebirge.

Actualment, el llegat de Vilana-Perles segueix sent omnipresent a Biedermannsdorf. Com a protector de la comunitat, Vilana-Perles va fer construir diversos edificis importants. Entre ells, l’església de Biedermannsdorf. L’any 1733 Vilana-Perles va adquirir també el senyoriu de Paasdorf, al nord de la Baixa Àustria, on reconstruí el castell el 1740.

D’aquesta connexió històrica va sorgir el projecte d’un agermanament municipal entre Biedermannsdorf i Oliana, que es formalitzarà durant la celebració de la Diada d’enguany amb el suport de la Delegació de la Generalitat de Catalunya a Europa Central.

L’11-S a Biedermannsdorf

En el transcurs de la celebració de la Diada a Biedermannsdorf l’11 de setembre del 2021, s’homenatjarà el comte català Ramon Frederic de Vilana-Perles i els seus èxits a Biedermannsdorf, Brunn am Gebirge i Paasdorf.

Es descobrirà un monument, es presentarà un llibre en edició bilingue català-alemany i s’estrenarà una exposició sobre la vida i obra del català exiliat i conseller de l’emperador Carles VI. Es completarà amb una vetllada austro-catalana amb l’actuació d’Anna Alàs i Jové.

L’acte comptarà amb l’assistència de l’alcaldessa Beatrix Dalos (Biedermannsdorf), l’alcalde Erich Stubenvoll (Mistelbach a. D. Zaya) i el Dr. Andreas Linhart (Brunn am Gebirge). Per part de Catalunya hi assistirà la delegada de Govern de Catalunya a Europa Central, Krystyna Schreiber, i l’alcaldessa d’Oliana, Carme Lostao i Otero, que viatjarà des de Catalunya especialment per a l’ocasió.

L’objectiu és reforçar les relacions institucionals i culturals entre la comunitat civil catalana i austríaca, així com recordar la història comuna i l’exili català a l’actual Àustria.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram