
Font: Juncà Gelatines
L’empresa Juncà Gelatines, amb seu a Banyoles, ha començat a vendre al Japó i Xile i té com a horitzó el Vietnam, per al 2020. Des des del 2017, el mercat de referència és els Estats Units i Sud-amèrica comercialitzant els seus productes a Bolívia, Mèxic i Perú. Especialitzada en la producció de gelatines -alimentàries i farmacèutiques- i col·lagen, les exportacions de Juncà Gelatines representen el 70% de la facturació. L’empresa, que té prop d’un centenar de treballadors, s’ha marcat com a objectiu incrementar la producció un 17% en els pròxims dos anys.
Per aconseguir l’objectiu fixat Juncà Gelatines haurà de fabricar 7.000 tones, un miler de tones més respecte a la producció del 2018 a la planta de Banyoles quan van arribar a produir-ne 6.000. En xifres, la firma va facturar 25,5 milions d’euros al tancar l’exercici de 2018, més del doble que cinc anys enrere quan van facturar 13 milions d’euros. La previsió de l’empresa és superar els 26 milions d’euros enguany.
La facturació es va mantenir l’any passat per dos factors: l’entrada de gelatines de fora d’Europa procedents de Turquia va fer caure el preu i la baixada del preu de l’oli de palma que va arrossegar el del greix, el subproducte que obtenen durant el procés de fabricació de gelatines i que comercialitzen per fer-ne biodièsel.
El producte de referència a l’empresa banyolina són les gelatines alimentàries i farmacèutiques, que concentren el 80% de la producció, mentre que el col·lagen és el 20% restant. L’empresa invertirà en els pròxims anys 2,5 MEUR en millorar el funcionament de la depuradora d’aigües perquè sigui més eficient així com les instal·lacions de cogeneració per reduir un 13% la factura energètica. A més, han destinat 500.000 euros per construir un túnel subterrani i millorar zones comunes amb l’objectiu d’aconseguir dues certificacions de seguretat alimentàries.