
La diputada de Junts i secretària segona de la Mesa del Parlament, Aurora Madaula, a l’hemicicle [Foto: Julio Díaz]
Al text de la moció, a iniciativa de JxCat, s’hi apunta que aquesta “persecució” busca “promoure la por i l’autocensura entre aquells que desenvolupen, des del rigor i el bon fer, la legítima i legal acció i representació exterior de la Generalitat”.
La moció, que s’ha aprovat amb els vots a favor dels tres grups independentistes, també reconeix la feina de diverses entitats catalanes a l’exterior, així com del Consell per la República.
Reconeixement a les entitats catalanes a l’exterior
El Parlament ha aprovat reconèixer els Casals Catalans, la FOEC, Catalans al Món i la Lafede.cat. També es lloa la feina de l’ANC, Òmnium Cultural o Plataforma per la Llengua.
En el cas el Consell per la República, s’ha reconegut la seva tasca en l’àmbit internacional perquè dona a conèixer el conflicte polític i “fa entendre que la seva resolució només és possible des del respecte del dret a l’autodeterminació dels pobles”.
A més, al text també es reconeix la feina al departament d’Acció Exterior “en un escenari de repressió continuada”, així com “l’esforç de rellançament del Diplocat” o el reforç i creació de noves delegacions a l’exterior.
Denuncien la “repressió”
Durant el debat, Aurora Madaula (Junts) i Meritxell Serret (ERC) han defensat la política exterior del Govern, que han qualificat de “legal i legítima” i han denunciat la “repressió”. Per la seva banda, la diputada de la CUP Basha Changue ha criticat que la política exterior catalana “massa sovint” comparteix “aspectes d’amnèsia colonial” com la de l’Estat. De totes maneres, ha dit que hi votaran a favor per “solidaritat contra la repressió”.
La resta de grups de l’oposició s’han mostrat molt crítics tant amb la moció com amb l’acció de Govern i han votat en contra de tota la moció, a excepció dels comuns, que s’han abstingut al punt referent a la “persecució” del TdC.
Susana Segovia ha criticat que es “barregi” el suport a entitats com el Consell per la República i els Casals Catalans, i ha dit que “en lloc d’ampliar els suports a l’acció exterior els redueixen”.
Des del PSC han criticat que el Consell per la República “és un ens que no existeix”, mentre que des de Vox, Cs i PPC han advertit que Catalunya no pot fer la política exterior pròpia d’un Estat.