Una usuària de l’aeroport del Prat observant la pantalla de vols [Foto: ACN]

La Cambra de Comerç de Barcelona ha demanat als governs català i espanyol que defineixin el projecte d’adequació específic per a l’aeroport de Barcelona pensant en quin model aeroportuari necessita Catalunya de cara al 2050.

En aquest sentit, l’ens cameral aposta per un “canvi de model econòmic basat en el coneixement i el creixement sostenible” que converteixi l’aeroport del Prat en un ‘hub’ intercontinental i amb Girona i Reus operant “la creixent demanda de tràfic intra-europeu que la capital catalana no podrà assumir”.

La Cambra considera que els canvis que s’han de fer per adequar l’aeroport de Barcelona “no han de servir per acabar alimentant majoritàriament el model turístic low-cost”. Segons la Cambra, l’aeroport del Prat ha d’abordar “amb urgència” dos reptes a mitjà i llarg termini: la implantació d’una estructura d’operacions racional i la sostenibilitat ambiental.

Per canalitzar l’augment de demanda, la Cambra aposta per un model com el de Nova York, Londres, París o Milà, amb Barcelona com a node intercontinental i Girona i Reus amb vols intra-europeus.

És un model calcat al de Nova York, Londres, París o Milà

En aquest sentit, la Cambra demana desenvolupar els plans directors de Girona i Reus i les seves connexions ferroviàries, i connectar-los amb el centre de Barcelona. A més, exigeix fer “el més aviat millor l’accés ferroviari convencional a la T1” de Barcelona, i reclama “l’arribada de l’alta velocitat per guanyar competitivitat”.

Pel que fa a la sostenibilitat, la Cambra diu que s’ha de treballar per la descarbonització del sector aeronàutic. En aquest sentit, avisa que la indústria “no pot assumir” la transformació energètica radical que necessiten els aeroports per arribar a les emissions netes, i que caldrà una “base sòlida d’inversions i incentius, estabilitat a escala legislativa i normativa, i l’impuls de programes d’innovació tecnològica, juntament amb el desenvolupament efectiu del Cel Únic Europeu”.

La Cambra diu que amb vols de llarg radi Barcelona aconseguiria impulsar el comerç exterior i la connectivitat amb nous mercats, facilitar la localització d’empreses i seus al territori i la inversió estrangera. A més, també es podrà consolidar la ciutat com a “node logístic multimodal de referència al món”.

La Cambra també creu que cal incrementar les connexions amb Amèrica del Nord durant tot l’any, i estimular el creixement de companyies amb base a Barcelona, “ja que són les que contracten més serveis a escala local i, per tant, contribueixen més a afegir valor al territori”.

L’aeroport del Prat es prepara per una temporada de rècord
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram