85 companyies catalanes han actuat en 23 països d’Europa, Àsia i Amèrica del Sud, i han dut a terme 235 actuacions durant aquest any. A banda de les xifres, destaca la qualitat dels equipaments i festivals que han acollit aquestes actuacions, com és el cas del Festival d’Avinyó (França), Romaeuropa Festival (Itàlia) o el Seoul International Dance Festival (Corea del Sud).
Des de l’Institut Ramon Llull, aquest 2024 s’ha iniciat una nova línia en arts visuals per donar suport a la presència de creadors a equipaments, festivals, biennals i triennals, que ha fet possible, entre d’altres, la participació de Josep Bohigas i Benedetta Tagliablue a Mextrópoli (Mèxic), o d’Alba G. Corral a Sonica Glasgow.
Hi ha hagut 235 actuacions durant aquest any en 23 països d’Europa, Àsia i Amèrica del Sud
El Llull també ha posat el focus en incentivar la col·laboració amb festivals i espais estratègics d’Amèrica Llatina, on la difusió de la dramatúrgia catalana ocupa un lloc destacat. S’ha dut a terme un focus català al Festival Internacional de Buenos Aires (FIBA), s’ha mantingut la col·laboració amb el Festival Teatro a Mil (Xile), s’ha portat dues obres a Montevideo, Buenos Aires i Lima en el marc del Festival Temporada Alta – Amèrica Llatina i la dramatúrgia catalana ha estat la convidada d’honor al V Encuentro Iberoamericano de Dramaturgia Punto Cadeneta Punto amb la presència de quatre autors catalans: Guillem Clua, Joan Yago, Clàudia Cedó i Albert Tola.
En l’escena europea, en el marc del programa de lectures dramatitzades liderat per la sala Beckett, el teatre noruec Vega Scene d’Oslo va programar textos de Marta Buchaca i Guillem Clua.
Suport en gires internacionals de música
En l’àmbit de la música, s’ha posat l’accent en el suport a gires internacionals de les formacions vinculades als grans equipaments musicals del nostre país, que suposen un reconeixement a l’excel·lència i la qualitat de les formacions del Palau de la Música Catalana, el Gran Teatre del Liceu i l’Auditori.
El Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana i el Cor del Gran Teatre del Liceu han actuat junts a la Philarmonie de París i el Barbican de Londres. Per la seva banda, l’OBC ha realitzat dos concerts a l’Elbphilarmonie d’Hamburg. Cal destacar també que Òpera a Catalunya ha estat la companyia convidada al Festival d’Òpera de Saaremaa, a Estònia, on durant 5 dies han ofert un total de 7 espectacles diferents.
Les músiques actuals han estat presents de nou a Nova York: Alba Carmona ha actuat al Lincoln Center i el festival Summerstage ha tornat a apostar per músics catalans programant Sidonie, Balkan Paradise Orquestra i Lau Noah. La ciutat nord-americana ha acollit també part dels actes internacionals del centenari del naixement de la soprano Victòria del Àngels.Pel que fa a arts visuals, Bestiari, el projecte de l’artista Carlos Casas comissariat per Filipa Ramos, ha estat la proposta de ‘Catalonia in Venice’ en el marc de la 60ª Exposició Internacional d’Art de la Biennale di Venezia.
El Cicle Gaudí internacional s’ha projectat en cinc països: Mèxic, Xile, el Regne Unit, els Països Nòrdics i Alemanya
En clau de cinema, s’ha mantingut la col·laboració amb els festivals Catalan Film Festival d’Escòcia i Cambridge Film Festival, així com el Cicle Gaudí internacional, que enguany no només s’ha celebrat a Mèxic, Xile i Regne Unit, sinó que s’ha expandit també als Països Nòrdics i Alemanya.
El cinema català, a més, serà el protagonista de l’edició 2025 del Tallin Black Nights Film Festival, un dels certàmens més reconeguts del nord d’Europa, que inclourà entre 15 i 20 pel·lícules catalanes.