El president de l’AMIC, Ramon Grau, va obrir la Trobada de mitjans de proximitat occitans i catalans [Foto: Maria Cerezuela]

El president de l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC), Ramon Grau, va assegurar que “la comunicació de proximitat és un valor ric i divers dels nostres territoris que cal preservar”. Ho va dir divendres al vespre en l’obertura de la primera Trobada de mitjans de proximitat occitans i catalans que té lloc aquest cap de setmana a Narbona.

La trobada l’organitzen conjuntament l’AMIC i l’Assemblea Regional de Ràdios Associatives d’Occitània / Pirineus Mediterrània (ARRA) i s’hi apleguen més de 120 persones vinculades amb el món de la comunicació i les noves tecnologies.

En la seva intervenció, Grau va dir que “els mitjans de proximitat som una torre de defensa de les nostres llengües, dels nostres territoris i, sobretot, del periodisme rigorós i proper davant de les falses notícies i del soroll a les xarxes”.

“Amb aquesta jornada posem els fonaments per construir projectes de futur”, va subratllar el president de l’AMIC

El president de l’AMIC va explicar que “els mitjans de proximitat en totes les seves formes i canals contribueixen a enriquir les comunitats, cohesionen els territoris, reforcen la identitat i creen arrelament. Som un actiu imprescindible per s la creació de vincles, sobretot de pertinença”.

Grau va posar en valor la iniciativa de la trobada, ja que “és la primera jornada que ens reuneix i ens agermana a mitjans de proximitat, de banda i banda. D’una frontera política, que no cultural”. En aquest sentit, el president va subratllar que “amb aquesta jornada fem un pas més per estrènyer llaços entre els territoris compartint experiències en la millora dels nostres mitjans i posem els fonaments per construir projectes de futur”.

El copresident de l’ARRA, Jean-Marc Courrèges-Cénac [Foto: Maria Cerezuela]

El copresident de l’ARRA, Jean-Marc Courrèges-Cénac, va donar la benvinguda als assistents: “És un orgull acollir-vos a Occitània”. De la trobada entre mitjans catalans i occitans, Courrèges-Cénac va reconèixer que “és una oportunitat per unir els vincles entre els territoris. Descobrirem iniciatives molt interessants”.

“Com a editors independents, ens sentim febles i amenaçats pels grans grups tecnològics”, va alertar Jean-Marc Courrèges-Cénac, copresident de l’ARRA

Així, va reconèixer que “vivim en un context complicat, un moment insegur”, va manifestar que “nosaltres, com a editors independents, ens sentim febles i amenaçats pels grans grups tecnològics”.

Finalment, Courrèges-Cénac va afegir que “la IA capgirarà els nostres oficis. Hem d’anticipar-nos a aquests canvis i adaptar-nos-hi, cosa que ens permetrà perdurar. Haurem d’inspirar-nos i reinventar-nos per arribar al nostre públic”.

En aquesta jornada, l’AMIC i l’ARRA volen crear una xarxa de cooperació entre mitjans de proximitat (impresos, digitals, ràdios i televisió), integrar nous formats a les narratives informatives, i compartir projectes entre territoris transfronterers i euroregionals.

Clara Soteras posa la IA a l’abast dels mitjans

Clara Soteras va oferir la ponència inaugural [Foto: Maria Cerezuela]

En la ponència inaugural, la consultora SEO i estratègia digital per a mitjans de comunicació, Clara Soteras,va oferir una lliçó pedagògica sobre experiències internacionals innovadores per als mitjans de proximitat.

Soteras va basar la seva intervenció en mostrar als assistents les vuit tendències de la indústria dels mitjans digitals dels Estats Units després de participar –com a cap d’innovació i estratègia digital a l’AMIC– en la conferència anual de l’Online News Association (ONA, per les seves sigles en anglès) que va tenir lloc la tardor passada a Atlanta i que aplega els principals agents innovadors en periodisme i tecnologia que representen mitjans de comunicació globals.

“El repte és saber què vol l’usuari i oferir un producte adequat”, va assegurar la consultora SEO

Així, Soteras va abordar com s’està implementant la IA en les redaccions dels mitjans i com decidir la manera d’incorporar-hi la IA i l’impacte que pot tenir en el projecte. “Cal entendre la nostra audiència per entendre el nostre periodisme”, va destacar Soteras.

“Potser la nostra audiència no busca informació. El repte és saber què vol l’usuari i oferir un producte adequat”, va assegurar. Així, Soteras va explicar que “les newsletters, els esdeveniments, els serveis i el marxandatge són una nova forma de finançament i de crear comunitat”.

L’AMIC celebrarà una trobada de mitjans de proximitat occitans i catalans a Narbona
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram