Espe Pons, en la seva darrera exposició al Centre Cultural-Blanquerna a Madrid [Foto: Mike Jorquera]

Espe Pons (Barcelona, 1973) exposa fins el 26 de juliol al Centre Cultural-Llibreria Blanquerna de Madrid el seu últim treball Flucht. Les fugides de Walter Benjamin. Es tracta d’un assaig on la fotògrafa catalana ressegueix els llocs que van acompanyar el filòsof alemany Walter Benjamin durant els seus últims dies mentre fugia del feixisme.

Il·lustra la vida de Benjamin, qui va resistir tot el que va poder tant físicament com mentalment a l’horror nazi. Va escapar de París per intentar arribar a Nova York, però a Portbou la seva ànima va fer fallida. Convençut que les autoritats franquistes el lliurarien a la Gestapo, va posar fi a la seva vida en aquest punt fronterer, d’absència, d’exili.

Pons explica a Exterior.cat que “A Flucht -que vol dir fugida, en alemany- intento recuperar la memòria d’un paisatge del qual formen part les idees de frontera, de fugida i de llibertat”. En l’obra combina imatges reals i d’altres figurades. “És la fugida física d’en Walter Benjamin, però també les fugides mentals”, assegura.

Exposa al Centre Cultural-Llibreria Blanquerna de Madrid ‘Flucht. Les fugides de Walter Benjamin’ amb la memòria històrica com a fil conductor

L’exposició Flucht la integren 27 fotografies. El disseny és a càrrec d’Underbau. “La mostra està molt ben estructurada. El nucli fonamental del seu treball és la memòria i el paisatge. I volem que els visitants a l’exposició tinguin la sensació que ha fet una travessa”, explica Pons.

A més de l’exposició, Flucht es complementa amb un fotollibre que conté textos de Mona Benjamin, néta de Walter Benjamin i de Pilar Parcerisas, en català, castellà, anglès, francès i alemany, a més d’un poema en català de Vicenç Altaió. “Faig fotollibres perquè acompanyen molt bé l’obra”, reconeix.

Una jove observa una de les fotografies de l’exposició d’Espe Pons [Foto: Mike Jorquera]

Una referent per a la memòria històrica

Flucht és el tercer treball fotogràfic de Pons vinculat a la memòria històrica. Anteriorment, havia publicat dues obres prèvies: Sota la llum del mar on la fotògrafa té com a protagonista Tomàs Pons Albesa, el germà petit del seu avi, qui s’acaba convertint en memòria col·lectiva. I Tierra, que es va cuinar durant tres anys d’investigació cercant fosses comunes arreu d’Espanya.

“Enllaço totes les meves obres de memòria històrica”, subratlla. “Em sento molt còmode abordant aquesta temàtica i tenint una mirada crítica del món. Avui, per desgràcia, hi ha guerres, fosses comunes i exilis”. I així assegura que “en les meves fotografies abordo la memòria història, retrato vides que mereixen ser dignificades”.

Connexió entre PHotoESPAÑA i Blanquerna

La mostra d’Espe Pons al Centre Cultural-Llibreria Blanquerna s’insereix, per primer cop, a la programació oficial de PHotoESPAÑA, un dels festivals internacionals de fotografia i arts visuals de referència. “L’oportunitat em va arribar arran d’una exposició sobre memòria històrica a Ciutat de Mèxic”, explica la fotògrafa catalana.

Pons ja ha participat en diverses ocasions al PHotoESPAÑA, la primera vegada fa més de 20 anys en una exposició col·lectiva. Aquesta és la primera vegada que Pons presenta una exposició a Blanquerna, tot i que fa uns anys, va presentar el fotollibre Sota la llum del mar. Curiosament, PHotoESPAÑA va seleccionar la mateixa mostra en una exposició individual a Madrid.

“PHotoESPAÑA no és només Madrid, té molta visibilitat internacional”, admet Pons. Les fotografies de Pons també tenen tirada internacional. Prova d’això és que l’exposició Para no olvidar es podrà tornar a veure a Mèxic la tardor vinent coincidint amb la Feria Internacional del Libro a Guadalajara, i es podran veure els seus fotollibres a l’estand d’ArtsLibris.

Foto: Mike Jorquera

El Centre Cultural Blanquerna de Madrid, seu oficial del festival PhotoEspaña
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram