
El conseller d’UE i Acció Exterior, Jaume Duch [Foto: Jordi Borràs / ACN]
El relleu es produeix perquè el seu contracte “ha expirat” i es farà efectiu “a temps” perquè pugui “ajudar amb les activitats” previstes a Mèxic a finals de novembre. D’altra banda, Duch ha justificat al ple les reubicacions de les delegacions al sud-est d’Europa, al nord d’Àfrica, a l’Àfrica Meridional i al Brasil.
Duch assegura que era “difícil” treballar des de Tunis i defensa la reubicació de la delegació al Marroc
Duch ha criticat la tria de Tunis per situar la delegació al nord d’Àfrica que es va fer durant l’anterior govern d’ERC. “És un país en el qual tenim molt pocs interessos i, a més, està en una involució política”, ha assenyalat, en referència a la deriva autoritària al país. A part de les “dificultats” per treballar des de la capital de Tunísia, Duch ha defensat que el Marroc és “molt més important des del punt de vista econòmic” i de les relacions amb Catalunya, tenint en compte que és el país d’origen de la primera comunitat estrangera a Catalunya.
A Sud-àfrica també van trobar “dificultats” per operar, ja que el govern del país “no va donar cap facilitat”. Així que han decidit traslladar la delegació de l’Àfrica Meridional a Nairobi, que acull una vintena d’organismes i agències de Nacions Unides.
Pel que fa a la resta de delegacions, Duch ha reiterat que el canvi de l’oficina responsable del sud-est d’Europa a Romania des de Croàcia és per “començar a establir contactes” amb països candidats a l’ampliació de la UE com Ucraïna i Moldàvia; i el trasllat de Rio de Janeiro a Sao Paulo és pel pes econòmic i institucional d’aquesta última ciutat.
Lleïr Daban no continuarà com a delegat del Govern a Mèxic i a l’Amèrica Central