
L’Escolania de Montserrat durant la seva actuació a la seu de l’orde benedictina a Roma [Foto: Nia Escolà / ACN]
La Basílica de San Anselmo all’Aventino, construïda l’any 1800 en estil neoromànic, és la seu a Roma de l’orde benedictina. Per això, pel pare Bernat Juliol, comissari del Mil·lenari de Montserrat, el concert de l’Escolania en aquest espai és “especial” perquè, tot i que el cor ja ha actuat a la capital italiana en d’altres ocasions, mai abans ho havia fet a la seu de l’orde de Montserrat.
Sota la direcció de Pau Jorquera (Barcelona, 1982), l’Escolania de Montserrat, un dels cors de nois més antics d’Europa, ha ofert un repertori que ha combinat música de mestres propis de l’Escolania, com el Pare Ireneu Segarra, director del cor durant quatre dècades, amb polifonia renaixentista, música sacra contemporània i peces populars catalanes com El Cant dels Ocells i El Virolai, obres emblemàtiques que formen part de la identitat històrica del cor.
Montserrat es reivindica en una exposició al Palau de la Cancelleria

L’exposició ‘Montserrat: una contribuzione benedettina nella costruzione dell’Europa’, a Roma [Foto: Roger Segura / ACN]
Durant l’acte, l’abat de Montserrat, Manel Gasch, ha defensat que el monestir és “un exemple de fidelitat a una manera d’entendre la vida i a una llengua”, i ha garantit que el monestir continuarà acompanyant Catalunya i el català com ha fet sempre. El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha destacat que “Catalunya no seria el mateix sense Montserrat”.
Illa vista el Papa Lleó XIV a Roma i el convida a la Sagrada Família


