El conseller d’Unió Europea i Acció Exterior, Jaume Duch, al Senat mexicà [Foto: Govern]

El conseller d’Unió Europea i Acció Exterior, Jaume Duch, ha impulsat aquesta setmana la col·laboració entre Catalunya i Mèxic en un viatge que reforça l’aposta del Govern per intensificar la seva acció exterior a l’Amèrica Llatina. Aprofitant la visita institucional que ha compartit amb el president de la Generalitat, Salvador Illa, el conseller ha desenvolupat una agenda àmplia en els àmbits polític, econòmic, cultural i acadèmic, amb l’objectiu d’enfortir les relacions bilaterals i projectar internacionalment l’economia catalana.

Un dels punts destacats del viatge ha estat la participació de Duch en un fòrum al Senat de Mèxic, dedicat al paper dels governs regionals en el desenvolupament productiu. En el debat sobre la internacionalització de les economies locals, el conseller ha exposat les cinc línies d’actuació del Govern per integrar la dimensió internacional en les polítiques de desenvolupament: presència en fòrums multilaterals, governança multinivell, reforç de les relacions exteriors, aprofitament del talent a l’exterior i cooperació internacional. En aquest marc, ha subratllat l’acord recent entre Catalunya i l’Estat de Jalisco com a exemple de cooperació amb impacte real.

El titular d’Unió Europea i Acció Exterior ha participat en un fòrum al Senat de Mèxic, on ha fet valdre les estratègies de projecció econòmica internacional del Govern

Duch també ha mantingut diverses reunions institucionals amb responsables d’assumptes internacionals de diversos estats mexicans, com Ciutat de Mèxic, Jalisco, Nuevo León, Coahuila, Yucatán i Querétaro. Aquestes trobades han permès explorar oportunitats en sectors com la recerca, la tecnologia, la cultura, les infraestructures, la digitalització o l’agroalimentació.

A nivell acadèmic, s’ha reunit amb experts del COMEXI per analitzar l’evolució política i econòmica de Mèxic i valorar el paper que pot jugar Catalunya en el context internacional actual.

La dimensió cultural també ha estat central en el viatge, especialment en el marc de la Fira Internacional del Llibre de Guadalajara (FIL). El conseller ha inaugurat l’exposició “Atlánticas”, ha participat en la presentació d’un llibre dedicat al compositor català de l’himne mexicà, Jaume Nunó, i ha reivindicat la cultura com a pont entre societats.

Paral·lelament, el Departament d’Unió Europea i Acció Exterior ha col·laborat en debats sobre democràcia i reptes contemporanis, i ha presentat la Revista IDEES, consolidant la presència catalana en un dels espais culturals més importants d’Iberoamèrica.

Illa homenatja els familiars dels exiliats republicans a Mèxic durant la Guerra Civil
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram