Francesc Macià, qui va ser president de la Generalitat de Catalunya [Foto: Arxiu Casa Macià]

Diverses entitats culturals, institucions i editorials han impulsat un programa commemoratiu del Centenari dels Fets de Prats de Molló, un episodi històric cabdal de l’independentisme català del segle XX. El programa inclou una àmplia agenda d’activitats culturals, històriques i populars repartides arreu del territori.

Els Fets de Prats de Molló fan referència a la temptativa d’invasió armada de Catalunya des de la Catalunya del Nord, planificada l’any 1926 per Francesc Macià i la direcció del partit Estat Català, amb l’objectiu de proclamar la República Catalana. El pla, que preveia l’entrada de dues columnes armades per Sant Llorenç de Cerdans i el coll d’Ares per ocupar Olot, fou avortat el 4 de novembre de 1926 per les autoritats franceses.

Un dels moments centrals del centenari serà la inauguració de la Casa Macià, concebuda com a centre de memòria històrica, el 4 de novembre de 2026 a Prats de Molló

Entre les propostes destacades hi ha la publicació del llibre Estat Català 1922-1931, de l’historiador Joan Esculies; la Marxa d’en Macià, una caminada de 52 quilòmetres entre Prats de Molló i Olot que recrearà el recorregut que no es va poder completar el 1926; així com l’Aplec de Cultura Nacional, previst per als dies 4 i 5 de juliol.

Representants de la Catalunya Nord, amb qui va ser la vicepresidenta del Govern Laura Vilagrà, a Prats de Molló [Foto: ACN]

La commemoració també inclourà estrenes artístiques, com un concert d’homenatge a Narcisa Freixas i la posada en escena de l’obra teatral Els desterrats, de Carner Ribalta, a més de concerts, actes populars i jornades acadèmiques sota el títol De Prats de Molló a la Constitució de l’Havana.

Un dels moments centrals del centenari serà la inauguració de la Casa Macià, concebuda com a centre de memòria històrica, el 4 de novembre de 2026 a Prats de Molló. L’equipament vol esdevenir un espai de referència per a l’estudi i la divulgació de la figura de Francesc Macià i de l’independentisme històric.

El programa compta amb la participació d’entitats com la Casa Francesc Macià, la Fundació Reeixida, el Museu d’Història de Barcelona i diverses editorials, i preveu també exposicions itinerants, publicacions, un còmic, un joc de taula i la reedició d’obres clàssiques vinculades als Fets de Prats de Molló.

Els organitzadors han fet una crida a col·lectius i institucions perquè s’afegeixin a la commemoració amb noves iniciatives, amb l’objectiu de convertir el centenari en un espai de memòria, reflexió i debat sobre el passat i el futur del país.

La Casa Macià de Prats de Molló obrirà les portes el 2026
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram