El conseller d’UE i Acció Exterior, Jaume Duch [Foto: Govern]

La Generalitat de Catalunya reforçarà la seva participació als comitès d’execució de la Comissió Europea (CE) durant el període 2026-2029, amb presència en un total de 32 comitès. Es tracta d’òrgans tècnics on els estats membres fan el seguiment i control de l’activitat reglamentària i executiva de la Unió Europea, i en els quals Catalunya hi participarà integrada dins de la delegació espanyola i en representació del conjunt de les comunitats autònomes.

Des del 1997, les autonomies poden formar part de la delegació espanyola en aquells comitès més vinculats al seu àmbit competencial. Actualment, 108 dels més de 370 comitès de la CE estan oberts a la participació autonòmica. El Ministeri de Política Territorial és l’encarregat de gestionar aquest procés, a partir de les prioritats comunicades per les comunitats i seguint criteris de rotació i no repetició en períodes consecutius.

El Govern hi participarà dins la delegació espanyola, especialment en els àmbits d’agricultura i transició ecològica

Segons el Departament d’Unió Europea i Acció Exterior, la representació assignada a Catalunya és la més elevada fins ara. Els àmbits amb una presència més destacada seran els d’agricultura i transició ecològica, on també hi ha un major nombre de comitès oberts a la participació autonòmica.

Entre els fòrums en què hi haurà representació catalana destaquen el comitè coordinador dels fons estructurals i d’inversió, considerat clau per a la política econòmica de la UE; el comitè de pesca i aqüicultura; el comitè sobre estratègia marina, rellevant per al desenvolupament de les polítiques marítimes europees, i el comitè de qualitat de l’aire ambient.

La presència en aquests espais permetrà als tècnics de la Generalitat establir contactes directes amb els responsables de la Comissió Europea i accedir a informació rellevant en matèries en què Catalunya té competències.

El conseller Duch anuncia un nou Pla estratègic d’acció exterior del Govern “veritablement de país”
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram