
Foto: Freepik
El percentatge de catalans partidaris de limitar l’arribada de persones migrades ha augmentat de manera significativa en els darrers dos anys, passant del 44% al 63,7%, segons el Sondeig d’Opinió 2025 de l’Institut de Ciències Polítiques i Socials (ICPS). Malgrat aquest increment, l’opinió favorable a la immigració es manté estable i encara supera la meitat de la població (52,4%), tot i que registra un lleu descens respecte als anys anteriors.
El director de l’ICPS, Oriol Bertomeus, ha situat aquest augment en una perspectiva històrica i ha recordat que el percentatge actual és similar al de l’any 1993, quan un 65,5% de la població també defensava posar límits a la immigració. La diferència, ha subratllat, és que avui la població estrangera és deu vegades superior a la d’aleshores.
L’enquesta mostra que les dones joves continuen sent el col·lectiu amb una visió més positiva sobre la immigració, amb un 60% d’opinions favorables. En canvi, els homes joves i les dones majors de 65 anys concentren els percentatges més elevats d’opinió negativa. Per votants, el rebuig a l’arribada d’immigrants és gairebé unànime entre els simpatitzants d’Aliança Catalana i molt alt entre els de Vox, mentre que també supera el 80% entre els electors del PP i Junts.
Un sondeig constata un augment del gir a la dreta entre joves, una lleu erosió de la preferència per la democràcia i un retrocés en el suport al feminisme
El sondeig constata un accentuat gir cap a la dreta entre els homes menors de 35 anys, amb un augment de vint punts percentuals en cinc anys. Actualment, més del 30% dels homes de 18 a 34 anys s’auto-ubiquen ideològicament a la dreta. La tendència també es detecta entre les dones joves, tot i que amb menys intensitat: el percentatge de noies menors de 24 anys que es declaren de dretes ha passat del 4% al 21,3%.
L’estudi també revela una certa erosió en la preferència per la democràcia com a millor sistema polític, especialment entre les generacions més joves. Només el 63,6% de les persones nascudes a partir del 2006 consideren que la democràcia és preferible a qualsevol altra forma de govern. Tot i això, creix el nombre de ciutadans satisfets amb el funcionament de la democràcia, una paradoxa que els autors de l’enquesta admeten no saber explicar.
Paral·lelament, el suport al feminisme retrocedeix fins al 59%, vuit punts menys que el 2023. El descens és especialment visible entre els homes joves, només la meitat dels quals es mostren d’acord amb el concepte.
El suport a la independència cau al 38,1%
Pel que fa a l’encaix territorial, un 55,6% dels enquestats prefereixen que Catalunya continuï formant part d’Espanya, davant d’un 38,1% que opten per la independència. El debat territorial perd pes com a prioritat política, i només un 23,1% el considera molt important.
En l’escenari de lideratges, Salvador Illa (PSC) es manté com el president preferit, mentre que Carles Puigdemont retrocedeix i Sílvia Orriols experimenta una forta pujada.
El Sondeig d’Opinió ICPS 2025 s’ha elaborat a partir de 2.000 entrevistes presencials a persones amb dret a vot, realitzades entre el 13 d’octubre i el 22 de novembre de 2025.
Catalunya no ha incorporat cap científic dels EUA tot i el Pla anunciat pel Govern


