
La catalana Isolina Mallon convertit el seu estudi en un referent del disseny modern i personalitzat a Califòrnia [Foto: cedida]
Quan parlem de disseny d’interiors de luxe a la zona de la Badia de San Francisco (Estats Units) hi destaca una dona catalana: Isolina Mallon, l’arquitecta i interiorista que ha convertit el seu estudi en un referent del disseny modern i personalitzat a Califòrnia. Amb més de 20 anys d’experiència, Mallon és una de les més sol·licitades per transformar les cases, majoritàriament, dels executius tecnològics de Silicon Valley.
De mare catalana i pare gallec, Mallon va néixer a Tarragona (1973), tot i que per motius professionals, també, va viure en diferents ciutats espanyoles. Així i tot, va decidir tornar a Catalunya per cursar i llicenciar-se en Arquitectura d’Interiors a l’Escola d’Arts i Disseny Llotja de Barcelona. Una exposició al Pavelló de Barcelona de Ludwig Mies van der Rohe i Lilly Reich va marcar el seu camí inicial: “era el meu estil: modern, funcional i elegant”, subratlla a Exterior.cat.
Durant deu anys va treballar en botigues de mobles a Barcelona i en un estudi de decoració a Madrid acumulant experiència en disseny i construcció. “Quan vivia a Madrid no em va passar mai pel cap muntar un projecte propi, hi ha molts favoritismes i intrusisme en el món de l’arquitectura, tot el contrari que als Estats Units”, assegura.
L’arquitecta i interiorista catalana ha convertit el seu estudi en un referent del disseny modern i personalitzat a Califòrnia
El salt a Califòrnia va ser “per casualitat acompanyant el meu marit”, assegura. Així, fa gairebé 15 anys, va traslladar-se a San Francisco per establir-hi el seu propi estudi. L’aterratge no va ser fàcil. “Quan vaig arribar, pràcticament no parlava anglès i no coneixia a ningú”, recorda. A més, en l’àmbit professional admet que “la construcció era completament diferent a Espanya: aquí es construeix amb fusta, i vaig haver d’aprendre sobre codis locals i noves tècniques”, recorda.
El seu primer projecte va ser per a una parella de Los Angeles que s’havia traslladat a San Francisco, i a partir d’aquí la seva carrera va créixer gairebé de manera orgànica, projectes d’un en un, amb clients de tot el món, principalment de parla anglesa. “És curiós que 15 anys després he normalitzat l’anglès com a llengua vehicular a la feina”, somriu.

Foto: cedida
A San Francisco Mallon dirigeix un equip que treballa principalment en “reformes integrals, des de la planificació arquitectònica fins al mobiliari final”, explica. A diferència del model tradicional de decoradors, la seva feina s’apropa més a la interiorista tècnica, amb responsabilitats sobre la construcció, la distribució i la gestió de projectes, adaptant-se sempre al gust i necessitats del client.
“La meva feina no només és decorar; és crear espais on la vida quotidiana es pugui viure amb confort i estil. Cada projecte és únic i adaptat a les necessitats del client”, explica Mallon. La seva metodologia combina la planificació arquitectònica, la distribució funcional i la selecció de materials i mobiliari, amb especial atenció als detalls, des de les finestres fins a la il·luminació i els acabats finals.
“La meva feina no només és decorar; és crear espais on la vida quotidiana es pugui viure amb confort i estil”, subratlla
El seu estil, que ella defineix com a “contemporani europeu”, combina l’elegància i la funcionalitat, amb un toc personal que trenca amb la monotonia de moltes construccions californianes: “A San Francisco moltes cases de luxe tenen acabats bàsics; el meu repte és elevar-les a un nivell europeu, cuidant cada detall”, assegura.
Els seus projectes tenen un client molt concret: professionals del sector tecnològic -majoritàriament executius de Silicon Valley- i d’un alt poder adquisitiu que viuen al voltant de la badia de San Francisco. “Molts dels meus clients s’han retirat als 50 anys i es poden permetre el luxe de tenir més d’un habitatge”, admet. Les cases que ha de transformar tenen un preu mínim a partir de 5 milions de dòlars, aproximadament.
Amb més de 20 anys d’experiència, ha aconseguit fusionar la sofisticació europea amb les exigències del mercat nord-americà, oferint dissenys personalitzats que reflecteixen la personalitat de cada client, barrejant paletes de colors netes amb capes de calidesa i materials de qualitat. “Hi ha molta competència, així i tot, després de tants anys puc triar el projecte que més m’agrada”, diu.



Alguns dels treballs que ha fet Isolina Mollon [Fotos: cedides]
Una dona d’èxit i premiada
Mallon ha obtingut una munió de reconeixements. Així, s’ha adjudicat un dels guardons per excel·lència del sector: el Best of Houzz en set ocasions (2013, 2015, 2016, 2019, 2021, 2022 i 2023). A més, els seus projectes han estat publicats a revistes com Architectural Digest, Elle Decor, The Wall Street Journal o Casa Viva.
Malgrat l’èxit a Califòrnia, Isolina no pensa jubilar-se lluny del Mediterrani. La seva mirada al futur és clara: “Quan deixi de treballar, em retiraré a Alacant -la ciutat del seu marit- per gaudir de la vida sense la pressió dels costos i l’estrès de San Francisco”, rebla.
Amb una trajectòria que barreja talent europeu, adaptació al mercat nord-americà i una visió personal del disseny, Isolina Mallon s’ha erigit en una de les figures més influents del disseny d’interiors de luxe a la Badia de San Francisco, demostrant que l’elegància i la funcionalitat poden conviure amb identitat pròpia. Una catalana que ha aconseguit, sobradament, el reconeixement lluny de casa.
Doctor Bellmunt, catedràtic de Harvard: “Catalunya té grans oncòlegs i la sanitat és una joia; les limitacions són econòmiques”


