Detroit s’ubica al Comtat de Wayne, a l’estat de Michigan dels Estats Units. És una de les ciutats que té més vinculació amb el sector de l’automoció d’arreu del món. Hi conviuen tres de les grans firmes de vehicles dels Estats Units: General Motors, Ford Motor Company, i la central de Fiat Chrysler Automobiles.

Aquest dilluns les tres companyies d’automòbils reobren les tres plantes que tenen a Detroit. Durant el confinament -de dos mesos de durada- només han treballat un grup reduït d’empleats que s’han dedicat a fer mascaretes de protecció i respiradors. D’aquesta manera, Detroit intenta combatre les conseqüències econonòmiques que pot provocar la pandèmia sanitària de la Covid-19.

Lligat al sector de l’automoció de la ciutat hi conviu Ficosa, una empresa amb segell català dedicada a la recerca, desenvolupament, producció i comercialització de sistemes i components per a automòbils, vehicles comercials i industrials, i vehicles especials. Detroit és una ciutat estratègica amb un centre de R+D liderat per Joan Cañellas, i té plantes a Cookeville (Tennessee) i Kentucky. L’any passat va rebre la distinció Ford Q1, pels seus productes d’alta qualitat i la seva capacitat de millora contínua. Una altra empresa catalana afincada a Detroit és Celo, qui fabrica caragols industrials.

Detroit s’ha convertit, amb els anys, en el bressol de l’enginyeria catalana dedicada a l’automoció. A més de Ficosa, la ciutat de Michigan s’ha convertit en un laboratori perfecte d’acollida per a treballadors qualificats i amb estudis superiors. És el cas de Pol Velasco (Esplugues de Llobregat, 1987), qui treballa com a director manager de l’empresa Autis Ingenieros, una empresa amb seu a Gandia (País Valencià) dedicada a l’automatització i integració de sistemes de visió artificial.

UN CAMÍ PLE D’OPORTUNITATS

Després de formar-se a la UPC Barcelona va forjar-se a París on va obtenir un doble diploma amb la universitat d’Arts et Métiers. Aprèn francès i s’endinsa en el mercat laboral treballant a l’empresa francesa Alten. “La meva passió no és la d’un enginyer tècnic convencional sinó més vinculada a la gestió, llançar projectes nous i materialitzar-los. Tenia ganes de créixer professionalment i Alten em va donar l’oportunitat de fer-ho”, explica a Exterior.cat.

Alten va apuntalar el seu pla d’acció als Estats Units i Velasco va convertir-se en el vincle de l’empresa francesa i l’encarregat de desenvolupar el projecte a la ciutat de l’automoció per excel·lència a l’Amèrica del Nord: Detroit. “Mai oblidaré el dia que juntament amb la meva parella vam aterrar a Detroit. Era un dia gris, tot nevat, no hi havia ningú pel carrer i la ciutat era lletja. Vam pensar… què coi se m’ha perdut aquí”, recorda l’enginyer català.

Detroit és una de les cinc ciutats més perilloses del país, tacada per la pobresa i compta amb un 78% d’habitants afroamericans. Velasco ja fa sis anys que viu a l’estat de Michigan i, admet que, “amb els anys ha canviat el meu imaginari sobre Detroit. És una ciutat que s’ha modernitzat, que té moltes oportunitats i que és el reflex de l’economia nord-americana”. De fet, Don Grimes, especialista en economia de la Universitat de Michigan, subratlla que “quan Estats Units s’encostipa, Michigan té pneumònia”.

En aquests anys, Velasco ha treballat per a l’empresa Teknia, del País Basc, i actualment ho fa a Autis Ingenieros. “El secret del meu treball és aconseguir comandes, fidelitzar clients i, sobretot, unir ponts entre la cultura europea i americana, que no té res a veure”, diu el jove d’Esplugues de Llobregat. Ell és un català més de la comunitat -cada cop més gran- que s’ha establert a Detroit.

“El 90% dels catalans que treballem a Detroit estem estretament lligats al sector de l’automoció. Hi ha una generació més arrelada formada per professionals d’uns 45 anys aproximadament que ocupen llocs de referència en la direcció d’empreses del sector”, subratlla Velasco. Actualment, però, “hi ha una nova generació de gent jove que ha aterrat a Detroit seguint els passos de la primera generació”, admet.

L’atracció passa per viure una experiència professional en un país ple d’oportunitats i un sou molt més elevat que a Catalunya. Són joves acabats de sortir del forn de les universitats catalanes amb el títol al braç. “Les empreses als Estats Units valoren molt el talent europeu, i els sous són indiscutiblement molt millors”, diu Velasco.

Així, la diàspora catalana de Detroit s’arrela i creix a marxes forçades. “Ara ens connectem a través de Whatsapp, però la intenció a curt termini és formalitzar un casal català”, conclou. La pandèmia sanitària ha frenat el contacte físic entre catalans, també, a Michigan i la formalització del casal ha quedat ajornada. I quan es minimitzi l’impacte de la Covid-19, a la comunitat catalana de Detroit no només els unirà el talent per a l’automoció.