Foto: Anna Navarro és l’actual vicepresidenta de NetApp, als Estats Units [cedida]

La catalana Anna Navarro Descals -coneguda professionalment per Anna N Schlegel- (Olot, 1968) ha estat nomenada la dona més influent del món en tecnologia 2020 per la revista Analytics Insight. Navarro és l’actual vicepresidenta de NetApp, l’empresa número 1 del món en l’emmagatzematge de dades amb seu a Silicon Valley (Califòrnia, Estats Units).

Analtyics Insight ha premiat l’executiva catalana per la seva dilatada trajectòria professional, la contribució a l’enginyeria global i per a visualitzar la dona en l’àmbit de la tecnologia, un sector majoritàriament liderat per homes.

La capçalera tecnològica ha dedicat la portada i una entrevista completa a Anna Navarro. També inclou el llistat d’una desena de dones influents al món. L’editora d’Analtyics Insight, Priya Dialani argumenta que “les dones també poden liderar el sector tecnològic. Atès que la innovació és inevitable, les empreses que s’aferren a les antigues estructures acabaran superades i quedaran enrere”, adverteix.

Dialani afegeix que “la capacitat de les dones per empatitzar i buscar compromisos es converteix en un actiu innovador. Si la innovació ha de donar suport a tota la humanitat, les decisions crítiques s’han de prendre des d’una perspectiva equilibrada”.

I posa l’exemple de Credit Suisse, qui ha experimentat que “les empreses amb almenys una dona integrada en el consell directiu van generar un millor rendiment de la renda variable i un creixement del benefici net més elevat que les que no tenien dones al consell”.

Analtyics Insight és una revista en format paper i digital especialitzada en la informació sobre el sector de la tecnologia i que dona cobertura a l’anàlisi de big data. Està dirigida a professionals de la indústria de l’anàlisi de dades i de grans dades, líders i innovadors, i als professionals de la indústria.

“UNA SORPRESA MAJÚSCULA”

“Ha estat una sorpresa majúscula”, reconeix Navarro a Exterior.cat. “Hi ha moltíssimes dones arreu del món i de diversos àmbits professionals que també mereixen aquesta distinció, però m’ha tocat a mi i em sento molt emocionada”, confessa.

L’executiva catalana admet que “no és gens fàcil arribar tan amunt. Per pujar esglaons en un sector com el tecnològic has de construir diàriament el teu projecte vital”. Per això, Navarro subratlla que “cal tenir molt talent en la teva àrea i ser molt hàbil en els contactes i les polítiques internes de les empreses. Pel sol fet de ser dona ningú et regala res. Per tant, per a conviure-hi, s’ha d’actuar de forma eficaç”.

Durant aquests anys a Califòrnia, Navarro ha contribuït a donar valor a la dona a través de diferents onegés. Actualment és la cap executiva de Women in Technology juntament amb cinc directives més. Més enllà de l’àmbit professional, Navarro assegura que “sempre dic als pares i mares que deixin fer a les seves filles, que la prioritat és que se sentin fortes, estimades i amb confiança. Si és així, seran imparables”.

Foto: La portada de la revista Analytics Insight, amb la catalana Anna Navarro com a protagonista

LA LLENGUA, COM A EINA GLOBAL

Navarro, que fa gairebé trenta anys que viu a Califòrnia (Estats Units), s’ha especialitzat en estratègies de contingut i globalització dins el sector tecnològic. Llicenciada en Filologia anglesa i alemanya a la Universitat de Barcelona, va aterrar al sector tecnològic a través de Cisco Systems. Després es va incorporar a Xerox, VMware o VeriSign fins a aterrar fa més d’una dècada a NetApp.

Lidera un equip format per dos-cents professionals, des d’enginyers fins a escriptors tècnics passant per comunicadors. “En el meu equip es parla una munió de llengües d’arreu del món”, diu. “La llengua és l’eina més determinant a l’hora de globalitzar amb èxit un producte. NetApp ha introduït els seus productes en gairebé 140 països. És una feina molt precisa i elaborada, però l’equip ara funciona com un rellotge”, subratlla.

Navarro explica que “tota empresa que busqui créixer fora dels seus límits nacionals, necessita un equip de globalització per ajudar a desenvolupar, traduir, adaptar i promoure productes als mercats internacionals”. Així, segons l’executiva catalana, “aquest equip és fonamental per assegurar que els clients rebin informació, preus, serveis i suport del producte en el seu idioma de manera personalitzada i perfecta. La prioritat passa per consensuar un seguit d’estratègies entre tots a l’hora de marcar el full de ruta de la companyia”.

Actualment NetApp ven gairebé dos-cents productes i hi ha un equip per cada producte. Navarro assegura que “estem treballant per crear una patent de codi de globalització”. Durant aquests anys ha rebut ofertes llamineres d’empreses punteres del sector tecnològic. “No canvio San Francisco per res del món. Soc a NetApp i em sento molt reconfortada al costat d’un gran equip de persones que estem innovant constantment. El premi és per a ells, també”, confessa.

CONTRIBUCIÓ A CATALUNYA

Tot i viure tres dècades lluny del seu Olot natal, Navarro s’ha convertit en una autèntica ambaixadora de Catalunya. “Per allà on vaig sempre dic que soc catalana”, manifesta. Fins al punt que, segons explica Navarro, “vam aconseguir que la seu digital de vendes de NetApp a Barcelona fruit d’un acord amb el Govern de la Generalitat i la companyia. Personalment em va fer molta il·lusió contribuir al país d’aquesta manera”.

Fa tres anys va publicar el llibre ‘Truly Global’, que ofereix una mirada privilegiada sobre com les grans empreses poder arribar a tenir èxit en una economia global cada cop més competitiva. La seva obra ha estat publicada a fòrums de Forbes.com, Fortune.com, Gala-global.org, Multilingual.com i altres indústries de recerca i ha estat nomenat com a millor llibre de mercats internacionals en els darrers tres anys.