Albert Blay, Gemma Miró i Diego Tamburini han impulsat el projecte Priorat Explained [Foto: cedida]

A priori, ningú diria que el Diego, l’Albert i la Gemma arribessin mai a treballar plegats. El Diego Maria Tamburini va néixer a tocar de la Toscana l’any 1986. Treballava en un banc fins que va conèixer la seva parella, del Priorat, i es va traslladar a Catalunya. L’Albert Blay, nascut l’any 1993 a Tarragona ciutat, va estudiar cinema. L’estiu del 2018 va anar a un celler a demanar-los vi per promocionar un curt i en va sortir amb una feina sota el braç.

Finalment, la Gemma Miró, de Falset i nascuda també el 1993, es volia dedicar a un sector radicalment diferent: al de la intel·ligència artificial. “Tot i tenir vinyes a casa -de l’avi- no va ser fins anar a parar a un centre d’investigació del vi i acabar fent un màster en viticultura i enologia, que vaig adonar-me que el meu lloc era aquí”, confessa a Exterior.cat.

Tots tres han impulsat un projecte que obre les portes del Priorat al món: Priorat Explained, una idea del Diego d’inspiració italiana: “A Itàlia hi ha un canal de televisió que es diu Wine TV que es passa 24 hores fent reportatges de bodegues i vins. No s’ho miren milions de persones, però té la seva audiència. Vaig pensar que podríem replicar alguna cosa semblant al Priorat”, explica.

“La comarca és territori, és vi, és paisatge, és la gent”

El projecte defuig el ‘fast content’, és a dir, el consum ràpid de continguts compartits a les xarxes socials: “Rebutgem la paraula ‘influencer’, nosaltres no fem promoció sinó informació. Ens volem enfocar en continguts amb informació d’interès en comptes de fer vídeos de 10 segons que busquin els ‘m’agrada’”, puntualitza el Diego, que també diu que Priorat Explained es dirigeix “a un públic molt concret i restringit, però sense dubte existent”.

Les històries que difonen relaten el dia a dia de tots els cellers, des de les bodegues més grans fins les més petites i familiars, que són les més habituals a la comarca, i s’expliquen en format vídeo que van des dels 5 fins als 30 minuts de durada a través de les principals xarxes socials: Twitter, Instagram, Facebook i YouTube.

“La idea és englobar tot el Priorat, posar de relleu els seus valors i explicar què es aquesta comarca: el territori, el vi, el paisatge, la gent. I ho volem fer a partir d’aquells productors de la DO (DO Montsant i DOQ Priorat) però també posant el focus en petits projectes fora de les Denominacions d’Origen en aquells cellers que vinifiquen amb raïm propi de vinyes plantades dins a la comarca del Priorat”, apunta Miró.

Foto: Priorat Explained

Explicar el Priorat en positiu

Per ara, els continguts de Priorat Explained són en català i anglès i s’editen des d’una perspectiva optimista i positiva: “No som els masterchefs del Priorat i no enfonsarem ningú jutjant com fa les coses. Al contrari, volem reforçar la cara positiva de la comarca perquè algú acabi triant el Priorat com a destinació, vulgui visitar els cellers que apareixen als nostres vídeos i tothom se’n pugui beneficiar, hotels i restaurants inclosos”, afirma Blay. I afegeix: ”És un lloc que s’ha d’explicar, és diferent de tots els altres llocs del món. Aquesta constel·lació de micro-cellers fa que el Priorat sigui únic”.

Ara, un dels principals reptes de la iniciativa és la seva viabilitat econòmica: “No podem dependre només dels cellers, perquè la majoria són molt petits i, fins i tot en alguns casos, el vi és la seva segona font d’ingressos. Creiem que les institucions públiques i les Denominacions d’Origen ens poden donar un impuls més gran”, explica Blay.

“Seria molt més fàcil fer aquesta feina directament des de les bodegues, però és inviable pel tipus de cellers de la comarca. És la màgia del Priorat”, destaquen. Mentrestant, Priorat Explained vol fer-se un espai dins l’aparador de les xarxes socials on pretén reforçar la comarca com a referent global del vi.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram