Diuen que San Francisco és la ciutat dels Estats Units que s’assembla més a Barcelona. Un motiu de pes perquè l’empresa familiar de Telefèric escollís Walnut Creek per iniciar el seu projecte d’expansió internacional després de 30 anys d’èxits a Catalunya. L’embrió de Telefèric va ser ‘Rondes’, un restaurant de tapes i pintxos d’autor que va iniciar-se a Sant Cugat, l’any 1993.

“Aleshores, els pintxos no eren a l’abast com ho són ara i va ser una fórmula d’èxit”, explica a Exterior.cat el xef executiu de Telefèric, Òscar Cabezas (Barcelona, 1984). El ‘Rondes’ va recollir l’herència familiar del País Basc de Soledad Urabayen. Juntament amb el seu marit, Ramon Padrosa, van decidir apostar per un projecte gastronòmic tot i que la passió que els unia era l’art.

Tres anys després d’obrir el ‘Rondes’, va sorgir el Telefèric, també a Sant Cugat. El nom del restaurant és un petit telefèric que el pare de la família, el senyor Pedrosa, va regalar als seus fills. Una joguina artesanal que és, ara, una icona. I poc després va arribar el salt a l’Eixample de Barcelona. Un lloc estratègic per fer-se un lloc entre el ventall d’oferta gastronòmic de la Ciutat Condal.

És a Barcelona on Cabezas aterra a Telefèric després de treballar a l’Arzak i forjar-se a Madrid, Donosti, i París. “Després d’uns anys treballant fora de Barcelona va coincidir que el meu pare es va posar malalt i vaig decidir tornar a casa. És quan em va arribar l’oportunitat d’entrar a Telefèric”, recorda Cabezas. Un moment en què els fills Xavi i Maria Padrosa van liderar un nou projecte que va comportar l’expansió internacional de la marca.

Així, Cabezas va encapçalar la posada en marxa del Telefèric als Estats Units. La marca més enllà de l’Atlàntic és Telefèric Barcelona. “Vam afegir-ho perquè la marca Barcelona és molt estimada pels nord-americans”, diu Cabezas. Actualment compten amb tres restaurants a Walnut Creek i Palo Alto (Califòrnia) i el més recent, a Miami, tot i que amb el segell de ‘Morrofino’.

UN LLOC DE CAPÇALERA DE LA BAY AREA

Les tapes, els pintxos i les patates braves són algunes de les receptes més triades per als consumidors del Telefèric a la Bay Area de Califòrnia. Cabezas assegura que “la carta representa una declaració d’intencions. Ara bé, tenim un hàndicap: la qualitat del producte és clau i, als Estats Units, aconseguir-ho és car i complex”. Tot i això no impedeix que en un dissabte més de 600 persones gaudeixin de la cuina de Telefèric.

“El nostre client té un perfil amb capacitat adquisitiva alta i que coneix la cuina internacional”, admet el xef barceloní. Així, entre els clients més addictes al Telefèric destaquen treballadors de grans marques com Apple, Google i Pypal o, fins i tot, jugadors de primer nivell mundial de futbol americà o bàsquet. El més rellevant, Stephen Curry, de l’NBA. Cabezas subratlla que “no fem distincions entre clients”.

Els plats estrella són les patates braves, els canelons i un pop que omplen el paladar més exigent. El xef explica que “el sabor el busquem a través de la condimentació. L’americà n’és un expert i és a partir d’aquí que mantenim la nostra cuina tradicional”. Un tret característic que ha experimentat Cabezas des que viu a San Francisco és que “la influència de la globalització està sent molt forta i ara els clients volen gaudir de la gastronomia en grup”.

Telefèric ha guanyar diverses distincions del sector gastronòmic: millor tapa de Barcelona (2014), millor restaurant de Sant Cugat (2015), millor restaurant a San Francisco Bay Area (2016) o TOP 10 Best looking Cocktail a Estats Units (2016).

Cabezas viu a Califòrnia però admet que “la meva relació amb Barcelona és permanent” i, de fet, admet que “hi viatjo sovint i mai he sentit que hi hagi marxat del tot”. Mentrestant el xef barceloní continuarà impregnant la gastronomia catalana a més de 10.000 kilòmetres.