El Palazzo Vecchio és un dels tresors de Florència [Foto: Palazzo Vecchio]

Hi ha petits detalls en la història de l’art que, de vegades, permeten treure a la llum grans històries, interessants i curioses. Aquest és el cas del vincle sorprenent que uneix la vila de Molins de Rei (Baix Llobregat) amb la ciutat de Florència, la gran capital del Renaixement italià. I es tracta, a més, d’una connexió que no es limita a Molins de Rei sinó que també té a veure amb moltes altres ciutats i pobles de Catalunya.

El cas és que al Palazzo Vecchio, seu de la Signoria florentina s’hi conserva i encara es pot visitar la famosa “Sala della Guardarroba”, també coneguda com a sala dels mapes. Una sala preciosa de mitjan segle XVI que acull cinquanta-tres mapes pintats de tot el món tal i com era conegut a l’època del Renaixement. En aquest gran desplegament del coneixement geogràfic del planeta hi ha fins i tot mapes dels territoris més remots que començaven a ser coneguts amb més o menys precisió gràcies a les grans navegacions oceàniques de l’època.

S’hi poden veure mapes de tota Europa, però també de l’Àsia, de l’Àfrica, de la zona de l’Àrtic i fins i tot de les terres del nou continent americà que s’estava descobrint llavors. És un autèntic “cosmos” fet per encàrrec del Gran Duc de Toscana, Cosimo I de Medici (en una mena d’homenatge al seu propi nom, semblant a cosmos). Es tractava d’un projecte que pretenia enaltir i prestigiar la seva figura a través de l’art i del coneixement. Un objectiu ben renaixentista i ben florentí, tot sigui dit.

En aquella època Molins de Rei era una vila ben petita però devia la seva rellevància a l’existència del Palau de Requesens, actual seu del Museu del Renaixement

Si ens centrem en el mapa que correspon a la península ibèrica, “la Spagna”, podem veure que la proximitat física d’alguns territoris feia que el seu coneixement fos molt més detallat i precís. En aquest sentit, a la zona de Catalunya hi veiem moltíssims topònims força ben ubicats, tot i que no sempre ben escrits, com Xeudurgel, Starlich, Munistro, Belpuch, Agramont… Per descomptat hi són totes les grans capitals i ciutats, però també, i de manera ben destacada hi apareix Molins de Rei.

El seu nom no només està escrit sobre el mar, al costat de Barcelona com Molins de Reig, sinó que la població també queda ubicada, amb una construcció aïllada de color blanc, a la riba nord d’un riu, clarament identificable com el Llobregat. Val a dir que en aquella època Molins de Rei era una vila ben petita però devia la seva rellevància a l’existència del Palau de Requesens, actual seu del Museu del Renaixement. Es tractava d’un palau fet construir per aquesta família a mitjan segle XV i que s’havia convertit en un lloc de parada i allotjament obligatori, a una jornada de viatge de Barcelona, de grans personalitats de l’època.

El Museu del Renaixement a Molins de Rei [Foto: Dan Costa]

El propi Carles V s’hi va allotjar en cinc ocasions, com el seu fill Felip II i tants d’altres viatgers il·lustres de l’època moderna.
I justament és aquí on podem trobar una possible clau per entendre el protagonisme de Molins de Rei en aquest mapa perquè, precisament, l’emperador Carles V va agrair la col·laboració de Cosimo I de Medici en les guerres d’Itàlia fent-lo Duc de Florència al 1537.

Però, a més, resulta que Lluís de Requesens, propietari del palau a mitjan segle XVI, va tenir força relació amb Cosimo. De fet, quan el Requesens va ser anomenat ambaixador de la monarquia catòlica a Roma al 1563, hi va anar per mar, embarcant-se des de Barcelona a bord de tres galeres propietat del Medici.

Lluís de Requesens, propietari del palau de Molins de Rei, va tenir força relació amb Cosimo I de Medici

I també l’any 1571, quan Lluís de Requesens manava la flota de la Santa Lliga a la Batalla de Lepant com a Lloctinent General de la Mar, juntament amb Joan d’Àustria, es va donar la circumstància que el propi Cosimo I va navegar sota el seu comandament. Per tant el coneixia bé i no cal dir que podia disposar d’aquesta informació específica sobre el palau i la baronia de Molins de Rei, que era propietat dels Requesens.

Les pintures de la sala, que daten del període 1563-1586 foren fetes pels pintors Egnazio Danti i Stephano Bonsignori, sota les indicacions del gran Giorgio Vasari. De fet, tota la sala dels mapes és una autèntica meravella renaixentista i ens aporta moltíssima informació.

L’espai, les pintures, els armaris i les dues grans esferes han estat recentment restaurades i la sala s’ha digitalitzat en una pàgina web amb imatges de gran qualitat. En el vincle adjunt podeu accedir a diversos vídeos del projecte, però també a l’índex de tots els mapes disponibles i les seves fotografies en alta resolució que ens permeten avui viatjar per tot el planeta, Catalunya inclosa, tal i com es coneixia al segle XVI.

Damià Martínez, director del Museu del Renaixement a Molins de Rei

Reconegut el llegat d’Ignasi Riera en un emotiu homenatge a Blanquerna
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram