L’artista Mélodie Gimard, a Barcelona [Foto: Jorge Güiro]

La sala Jazzfreunde de la localitat de Bad Ischl, a Àustria enceta aquest dijous el cicle ‘Catalan Nights’, amb la jove pianista nord-catalana Mélodie Gimard (Perpinyà, 1991), qui presentarà el seu nou treball: Numen (One World Records, 2020). Es tracta d’un projecte interdisciplinari mescla amb elegància el flamenc, el jazz i la música clàssica. Gimard és pianista, compositora i arranjadora. A Exterior.cat, l’artista nord-catalana es mostra il·lusionada en aquest 2022.

Numen -un recull de deu temes propis en castellà- és el primer treball en solitari de Mélodie Gimard. “És un treball molt intens, molt íntim, una mena de catarsi. És la mirada d’una artista que té ganes de crear el seu propi món i compartir-lo”, explica a Exterior.cat. El nou disc barreja la tradició flamenca i el seu llenguatge vistós de manera espontània i transgressora.

En les seves composicions hi trobem influències tant del flamenco com El Chozas de Jerez, Manolo Caracol, Moraíto, Bebo Valdés, Ibrahim Maalouf o Tigran Hamasyan. “Treure un primer disc en plena pandèmia i sense l’oportunitat de compartir-lo amb el públic és com un projecte a mitges. Ara tinc ganes de compartir-lo”, subratlla l’artista abans de l’actuació a Àustria acompanyada d’un sextet. No és la primera vegada que Gimard actua a l’estranger. Ho ha fet a França, Estònia i el Regne Unit.

Apassionada al flamenc

Tot i que la seva música el flamenc té molt protagonisme, Gimard va forjar-se a la Catalunya del Nord. “Em sento molt identificada amb Catalunya, perquè soc neta de refugiats. Els meus avis de Figueres es van exiliar a Perpinyà”, recorda. Té una influència directa en la música: Maribel Banyuls, la seva mare. Fins al punt que, com explica la jove pianista, “la meva mare va trencar aigües damunt de l’escenari una nit de Sant Joan. Gairebé vaig néixer a l’escenari!”.

“El meu primer disc és la mirada d’una artista que té ganes de crear el seu propi món i compartir-lo”

De Perpinyà a Barcelona on va ampliar els seus coneixements musicals a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), on va llicenciar-se amb matrícula d’honor en l’especialitat de piano clàssic, i va estudiar un màster en flamenc en l’especialitat de piano amb els mestres Pierre Reach, Feliu Gasull i Kennedy Moretti. “El màster en flamenc va ser un punt d’inflexió en la meva carrera professional. Allà vaig donar-me compte que volia créixer amb el meu nom, la meva música”, recorda.

Cuinant un nou projecte

En aquests dos anys de pandèmia, Gimard no ha deixat de treballar. A l’espera d’explotar el seu Numen, ja treballa en un nou projecte musical -el seu segon disc-. “Estic cuinant un nou projecte del qual puc dir-ne pocs detalls, però serà un gir de 360 graus, totalment diferent”, avança l’artista.

Fins ara Gimard ha interpretat sempre cançons en castellà, i no vol revelar si en el proper projecte incorporarà alguna peça en català o francès. La gira de Numen farà parada a Àustria, però, com explica Gimard “el telèfon no para de sonar, i això és bo perquè significa que m’espera un any ple d’actuacions”.

Al llarg de la seva carrera, ha rebut diverses distincions en concursos com el de Joves Intèrprets de Catalunya o l’Arjau. Compagina la seva carrera pianística amb la direcció musical d’espectacles en diversos festivals nacionals i internacionals. “D’aquest 2022 n’espero moltíssim, serà un gran any”, rebla.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram