El badaloní Àlvar Suñol, que resideix a Miami, és un dels publicistes catalans més reconeguts del món [Foto: cedida]

El badaloní Àlvar Suñol és copresident i CCO de l’agència creativa Alma, amb seu a Miami (Estats Units). Llicenciat en Publicitat i Relacions Públiques per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), s’ha convertit en un dels publicistes catalans i un dels gurús creatius més rellevants del món. Després d’uns anys treballant a Barcelona (Tandem DDB i Mc Cann), el 2007 va fer el salt a Mèxic i ja no ha tornat, a excepció d’una etapa de 6 anys a Bassat Ogilvy Madrid. I d’aquí a Miami per fer-se càrrec del departament creatiu d’Alma, l’any 2014. Des d’aleshores, ha ajudat l’agència a guanyar 35 prestigiosos Cannes Lions, convertint-se en la botiga multicultural més gran dels Estats Units. L’any 2006 va ser nomenat Creatiu de l’any a Mèxic i fins a tres vegades ho ha estat als EUA (2016, 2017 i 2020). El juny passat va ser distingit amb el premi Internacional dels Premis Impacte 2023 que atorga Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya. A Exterior.cat, Suñol repassa la seva trajectòria professional des de l’altre costat de l’Atlàntic.

El seu pare -Àlvar Suñol Muñoz-Ramos- és un pintor de cap a peus i reconegut. Fins a quin punt el va influir per acabar dedicant-se a la creativitat?
Suposo que en els nostres gens traspuen sensibilitat i passió per la creativitat. A casa he respirat l’art i la creativitat pels quatre costats. Ara bé, qui va influir directament en mi per acabar sent creatiu va ser el meu tiet, Toni Guasch. Ell va ser fundador de Tandem DDB i un dels creatius més rellevants de la seva època, però va morir massa jove.

Per què decideix marxar a l’estranger, se li va fer petit el país o va tenir clar que per créixer calia viure l’experiència lluny de casa?
De jove ja havia estudiat als Estats Units, a Wisconsin i a Boston. Sempre he posat per davant l’experiència vital que la professional, i després una cosa porta l’altra. Els Estats Units és un país que m’atrapa i, en l’àmbit de la publicitat, és la meca. Sent un país tan consumista, la creativitat i la indústria publicitària té un pes molt rellevant.

Ha viscut a Mèxic i als Estats Units. Des d’un vessant creatiu, s’assemblen?
Tant a Mèxic com els Estats Units hi ha molt talent creatiu. És un talent que per afinitat cultural m’hi sento molt més compromès. En canvi, pel que fa als processos i al rigor professional, no tenen res a veure. Mèxic és una mica can seixanta! [riu], així i tot, és un país que té un talent i esperit llatí molt marcat. Als Estats Units, els processos són molt rigorosos, hi ha molta disciplina. Miami és una ciutat molt multicultural, que té una gran influència llatina. Això permet una combinació perfecta entre la possibilitat de treballar amb el talent i la passió llatina dins dels procesos i la profesionalitat americana.

Des de la distància, com observa el lideratge de la creativitat a l’Estat espanyol entre Barcelona i Madrid?
La meva mirada creativa és molt lateral perquè fa molts anys que no hi visc. Ara bé, quan jo treballava a Catalunya vaig viure el moment en què Madrid va agafar la bandera de la creativitat en detriment de Barcelona. Recordo que als anys vuitanta i noranta, Barcelona tenia una força creativa bestial, però a principis del nou segle es va capgirar la truita.

“Quant a creativitat, a l’estat espanyol fa falta més valentia”

Va ser quan vostè accepta la proposta de Bassat Ogilvy i deixa Mèxic per viure a Madrid sis anys.
Sí, aquells anys Madrid era un reclam, un espai molt llaminer. Actualment, sembla que està canviant l’escenari. I si ho està fent, en cap cas, és per una manca de talent. A l’estat espanyol, el context econòmic i polític ha situat la creativitat en una tendència molt més estandarditzada. Des del màxim respecte, possiblement és fruit d’una actitud més poruga per part del client.

A què es deu?
Desconec si hi ha prou clients que situen la creativitat en el centre de la seva acció i en qui pren les decisions en aquella marca, que cada cop els càrrecs són més rotatius. Al cap i a la fi, no hi ha una bona campanya publicitària si no hi ha un bon client que l’empenyi. Amb tot el respecte: fa falta més valentia.

A Miami vostè ha situat l’agència Alma en una de les referents de la creativitat al món.
[Riu] No ho he fet sol! Hi ha un equip de professionals al darrere amb molt talent, amb una capacitat de créixer i de captivar amb les seves idees que és molt bèstia.

Better with Pepsi -la campanya més premiada del món del 2022 (incloent-hi Cannes, One Show, Clios i D&AD)- ha estat el millor que ha fet mai com a creatiu?
Possiblement, sí. Més enllà dels èxits i la repercussió, ser la campanya més premiada del món és molt difícil, no sé si ho tornarem a repetir. I vaig ser-ne conscient aquest any a Cannes, en la qual la campanya publicitària del festival es va inspirar en el Better with Pepsi. És quan t’adones que una idea es converteix en història, i no hi ha satisfacció més gran per a un creatiu.

Ha estat nomenat Creatiu de l’any a Mèxic i als Estats Units (tres vegades). És possible que tingui més reconeixement a l’estranger que en el seu propi país?
[Somriu] És un fet que acostuma a passar. Pot semblar estrany en un sector com el nostre, però l’èxit i el reconeixement social mai m’han interessat. Fins al punt que no tinc perfils a les xarxes socials. Darrerament, m’he creat un perfil a Linkedin i perquè va ser una petició que em va fer l’equip de comunicació de l’agència. Sempre he procurat tocar de peus a terra, tenint en compte que la publicitat és efímer. Una pintura queda per sempre, una campanya publicitària s’esvaeix en el temps.

“No hi ha una bona campanya publicitària si no hi ha un client que l’empenyi”

Podem reivindicar la seva candidatura per optar a la Creu de Sant Jordi?
[Riu] Per reivindicar que no quedi!

Qui sí l’ha premiat és el Col·legi del Màrqueting i la Comunicació de Catalunya, en la categoria internacional dels Premis Impacte 2023. Quin valor té?
Em va fer moltíssima il·lusió, per això vaig fer tot el possible per ser a Sitges. Fins ara havia estat distingit en premis col·lectius, però aquest és el primer premi individual que rebo a Catalunya. Tot i viure molts anys a l’estranger, em sento un català de soca-rel i no hi ha distinció més especial que rebre-la del teu país i de la teva gent.

I a més, va coincidir en l’any del 25è aniversari del Col·legi.
Sí, la nit dels Premis Impacte va ser molt especial i emotiu. Sobretot perquè vaig poder-me retrobar amb la majoria d’alguns dels meus mestres i creatius amb qui vaig començar la meva carrera professional.

Viu un dels moments professionals més dolços de la seva carrera. Té previst tornar a casa o a Miami ja ho té tot?
No tinc cap motiu per tornar a Catalunya, però no es pot dir mai ‘d’aquesta aigua no en beuré’. Barcelona és la meva ciutat i Catalunya el meu país. Actualment, una hipotètica tornada a Catalunya tindria més a veure en una qüestió més personal que professional. Sent honest amb mi mateix, actualment Miami és l’espai perfecte per seguir gaudint com a creatiu, és on em sento més a gust.

Com a culer i creatiu resident a Miami no puc acabar sense preguntar-li per Leo Messi. Publicitàriament, què suposa l’arribada del crac argentí?
Com a culer, hagués preferit que acabés la seva carrera al Barça. Com a culer que viu a Miami, és la millor notícia, també amb les incorporacions de Busquets i Jordi Alba. Em faré soci de l’Inter Miami! [somriu] Messi té un ganxo bestial, serà un reclam absolut en la publicitat. Miami ja viu una autèntica Messimania, segur que la seva arribada serà un punt d’inflexió en el creixement del soccer als Estats Units.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram