Candice Fortman, la directora executiva d’Outlier Media, a La Pedrera de Barcelona [Foto: Maria Cerezuela]

Candice Fortman (Detroit, 1981) és la directora executiva d’Outlier Media, el mitjà de Detroit (Estats Units) que aquesta setmana ha estat distingit amb el Premi Internacional AMIC Mitjans de Proximitat en la categoria internacional que promou l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació. De la capçalera de Michigan, el jurat l’ha posat de bon exemple de com el periodisme de proximitat pot servir alhora per informar, involucrar i donar resposta a les necessitats de la ciutadania. A més, també n’ha valorat el periodisme de servei que escolta i interpel·la directament a les comunitats de Detroit, així com la diversitat del seu equip, liderat per dones, els seus productes innovadors, l’excel·lència en el disseny de productes web, i l’ús de nous mètodes de comunicació per motivar la participació dels lectors. Fortman, que ens atén a La Pedrera poc abans de la gala de l’AMIC, reivindica l’aportació directa dels lectors en el relat del mitjà de comunicació.

Què representa per a Outlier Media aquesta distinció internacional?
Per a Outlier Media és un reconeixement increïble, estem molt emocionades que la nostra feina sigui reconeguda més enllà dels Estats Units. El nostre projecte està inspirant els ciutadans de Detroit. Sabem que hi ha persones d’arreu del món al corrent del que estem fent a Detroit, de la manera en què estem servint els ciutadans de la ciutat, i aquest reconeixement és un honor, n’estem molt orgulloses.

Quina ha estat fins ara la trajectòria d’Outlier Media?
Outlier Media va néixer fa vuit anys i la seva directora, Sarah Alvarez, intentava entendre millor les necessitats dels ciutadans de Detroit i quina informació volien. Entenem el periodisme com una eina per millorar la vida de la gent, dels veïns, d’ajudar-los a entendre el seu dia a dia. Per això, Outlier Media és un model molt diferent de fer periodisme.

De quina manera?
Tenim una plataforma de missatges de text que funciona les 24 hores del dia i els set dies de la setmana, on ens arriba informació que no és noticiable, sinó que ajuda a millorar la ciutat. També fem periodisme d’investigació i tenim un programa d’informadors perquè vagin a trobades públiques.

La periodista nord-americana durant l’entrevista amb el director editorial d’Exterior, Quim Miró [Foto: Maria Cerezuela]

De quina manera fan participar els seus lectors?
Els nostres lectors utilitzen el sistema d’SMS, i hi ha una part d’ells que mai van al nostre lloc web, perquè si necessiten alguna informació rellevant, van ràpidament als seus telèfons mòbils i l’aconsegueixen. Però també comptem amb lectors que formen part del programa d’investigadors i observadors que estan molt compromesos amb el projecte, i també hi ha aquell públic que vol entendre millor el lloc on viu i que vol saber com pot fer de Detroit un lloc millor. Estem intentant que els nostres periodistes no estiguin només al web, sinó a tot arreu on són els ciutadans de Detroit, sempre hem pensat que són els nostres caps de redacció, així és com treballem en col·laboració amb la nostra comunitat.

Quina és la realitat del periodisme de proximitat a Detroit i al Midwest dels Estats Units?
Tenim molts reptes! Molta gent parla dels reptes sobre els models de negoci i nosaltres no som diferents d’això. Les redaccions són cada cop més petites i es plantegen com podran pagar els sous, però estic molt encoratjada a aprofitar la tasca de les fundacions sense ànim de lucre que poden ajudar les redaccions.

Com aborda la informació de proximitat Outlier Media?
Quan parlem d’informació de proximitat, ens referim a la manera en què els ciutadans l’utilitzen per fer grans canvis en les seves vides. Pensem en com la informació pot ajudar els ciutadans a tenir un millor futur per a si mateixos i a alliberar-se i aconseguir la igualtat, aquesta és la nostra feina en el periodisme.

En un món tan globalitzat, per què té tant valor la informació de proximitat?
Perquè estem profundament connectats. Vivim en un bloc de pisos, en un barri i en una ciutat, i tot allò que hi passa és el que mou el nostre dia a dia, i per això és tan important.

“Els ciutadans són els nostres caps de redacció, així és com treballem en col·laboració amb la nostra comunitat”

L’equip d’Outlier Media és divers i liderat per dones. És habitual en el panorama comunicatiu nord-americà?
La nostra redacció és diferent de la resta, i és que l’equip directiu està format per dones, res a veure amb el que pots trobar-te en altres redaccions. Realment, estem molt orgulloses de ser en un lloc on es dona valor a les vides de les persones, tant dins com fora de la redacció, i creiem que les dones entenem molt bé què significa l’equilibri i la conciliació. Estem intentat assegurar-nos que estem construint una redacció igualitària i amb la mirada posada en les persones que hi treballen.

Com creu que afectarà la implementació de la intel·ligència artificial en els mitjans de comunicació?
Durant anys hem utilitzat la intel·ligència artificial en els nostres estudis i la nostra feina, i creiem que hi ha maneres per fer-la poderosa. T’he de reconèixer que no estic amoïnada, però des de la responsabilitat del periodisme haurem d’ajudar les nostres comunitats a navegar amb clarividència. Des d’Outlier Media estem molt atentes a què els nostres lectors siguin capaços de diferenciar les fake news de les notícies reals. Per això, estem treballant en projectes amb altres redaccions per tal d’implementar, d’una manera segura, la intel·ligència artificial. Aquest model possiblement se’l faran seu altres mitjans de comunicació.

Es lliuren els Premis Internacionals AMIC Mitjans de Proximitat
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram