Foto: César Muntada és director de disseny d’il·luminació i de disseny de llantes de la marca d’automòbils Audi [cedida]

César Muntada Roura (Barcelona, 1967) és el director de disseny d’il·luminació i de llantes de la marca d’automòbils Audi i treballa a la seu de Ingolstadt -a 70 kilòmetres de Munic-, a Alemanya. Aquest dissenyador barceloní va marxar del barri del Putxet de Barcelona a 19 anys i en suma gairebé 35 anys vivint a l’estranger. Ho ha fet a Itàlia, Anglaterra, França i majoritàriament a Alemanya. Acadèmicament, va forjar-se en el disseny de transports a les universitats de Mòdena (Itàlia) i Coventry (Anglaterra) i va reblar-ho amb un màster a Londres. Ha treballat a Peugeot Citroën (París), Honda (Frankfurt) i Audi (Ingolstadt). Des d’aleshores s’ha convertit en el supervisor dels dissenys d’il·luminació i llantes dels prototips de l’automobilística alemanya. A Exterior.cat, Muntada posa en valor el talent alemany en el mercat de l’automòbil.

A principis dels vuitanta decideix forjar-se a l’estranger. Quins factors ho van precipitar?

Vaig decidir marxar a l’estranger perquè a Catalunya no hi havia estudis de dissenyador de transports. Només existia un centre petit a Seat, tot i que els projectes s’elaboraven a Itàlia. El meu pare, que exercia d’arquitecte, va trobar la informació dels estudis a l’estranger en una revista i aquí va començar la meva vida a l’estranger. El meu somni de petit era treballar a Audi i després de recórrer per diverses marques vaig aconseguir-ho.

Què tenia Audi que li feia perdre la son des de ben petit?

Sempre he estat un enamorat dels cotxes de competició i de la F1. Als anys vuitanta, recordo que el meu tiet es va comprar un Audi quattro, que acabava de sortir al mercat. És una marca que sempre vaig tenir-la com un referent i he tingut el privilegi de poder-hi treballar molts anys des de dins la cuina.

Té algun lligam familiar que el va fer decantar cap el món de l’automoció?

En l’automoció no, però sí en la passió pels llums. El meu avi matern, Joan Roura Guixaró, era el propietari de l’empresa Ròtuls Roura, va fer instal·lar un mussol-rètol metàl·lic que corona des dels anys 70 en plena Diagonal de Barcelona. És el mussol dels Roura i que actualment encara il·lumina les nits de Barcelona. Fins i tot, des de fa uns anys ho fa amb llums led.

El destí ha fet que des de fa més d’una dècada s’encarrega de la gestió de la il·luminació dels models d’Audi.

És així. Els llums son una part molt rellevant del vehicle. Es tracta dels ulls que condicionen la seguretat de les persones. Amb l’evolució de l’electrònica, els canvis son constants. A l’hora de seguir avançant, ho hem fet tenint com a prioritat que és bàsic garantir una bona il·luminació per al qui condueix i, al mateix temps, que se’n puguin beneficiar la resta de vehicles que comparteixen la calçada.

Audi ha posat en marxa la nova tecnologia digital coneguda com a Audi Digital Matrix Light amb qui han revolucionat el sector.

Audi ha apostat sempre per l’estima pel disseny i la seguretat. La nova tecnologia Audi Digital Matrix Light compta amb un projector de llum format per 1,3 milions de mirallets en un xip de la mida d’una ungla d’un dit de la ma i aquests mirallets es mouen 5.000 vegades per segon. És una tècnica pionera i revolucionària que incorpora, per exemple, unes animacions lumíniques i capaç de projectar llum a terra alertant la resta de vehicles o vianants.

 

Audi va presentar un anunci amb aquesta nova tecnologia en el qual es pot veure a Youtube amb el seu fill com a protagonista.

[riu] Sí, el meu fill Jordi té ara 16 anys i juga a futbol a Alemanya i el vídeo escenifica el missatge de la visió d’un futur que és a tocar. En només 7 anys, aquesta tecnologia ha tingut una evolució bestial, però el gran repte és comunicar amb la il·luminació, crear una llengua lluminosa. Quan siguem capaços d’aplicar-ho, tot serà més confortable i creixerà de forma exponencial la seguretat viària en els vehicles.

La seva passió per la il·luminació es visualitza en el seu perfil d’Instagram, del qual recomano als lectors que se’n facin seguidors.

[somriu] La llum és la primera cosa que veiem quan naixem i és l’última que veurem quan morirem. Ens guia tota la vida, des que som petits i anem descobrint el món amb la llum del sol i la lluna. Son emocions que ens queden clavades. A partir d’aquí generes objectes amb una certa sensibilitat i missatge, sobretot lligades amb la seguretat. Hem après amb la llum del sol si una cosa és perillosa o no, i això ho transformem amb els vehicles. És una filosofia molt personal que he integrat al llarg de la meva vida.

La il·luminació ha avançat a passos de gegant. Passa el mateix en el disseny de llantes per a les rodes dels vehicles?

No, la tecnologia de metall no és tan revolucionària. Ha avançat, però ho ha fet de forma més lenta respecte a la il·luminació. La prioritat és que sigui lleuger i fàcil de netejar perquè la roda té una gran influència en el vehicle.

Què destacaria del seu equip de treball a la seu d’Ingolstadt?

És un equip petit format per una desena de professionals, tots molts més joves. El més rellevant és la seva capacitat de superació, d’aprendre i de seguir creixent a través d’un diàleg permanent entre tots. Aquesta actitud és la que ens permet seguir avançant i anar aconseguint els objectius que ens plantegem a Audi.

Quin lligam s’estableix entre Audi, Volkswagen i Seat?

Tot i que amb ulls de Catalunya, Seat és una marca de referència, per al conjunt del grup Volkswagen és un segell petit. Les relacions son bones i s’ha treballat conjuntament, prova d’això és que l’Audi A1 es fabrica a la planta de Seat a Martorell. Tot plegat fa que afavoreixi un intercanvi professional entre catalans i alemanys, sempre es generen molt bones oportunitats laborals.

El sector de l’automòbil sempre ha estat un molt dinàmic. Quins són els reptes de present i de futur i qui manté l’hegemonia mundial?

El lideratge que està agafant els Estats Units des de Califòrnia amb el vehicle elèctric demostra que la indústria de l’automòbil està variant. Així i tot, actualment l’hegemonia està molt repartida entre els Estats Units, el Japó o Corea del Nord. Més enllà de lideratges el més rellevant és que el sector de l’automòbil es troba en un moment decisiu on cal posar les bases de com es pot garantir la mobilitat sense oblidar l’aspecte ecològic. En aquest sentit, la indústria està girant cap a una nova concepció de l’automòbil i jo, que vinc de la tradició està sent un moment apassionant de viure.

Després d’una munió d’anys treballant en un sector tan competitiu a Alemanya, quines diferències i similituds troba respecte a la cultura i l’emprenedoria catalana?

D’entrada he de dir que Alemanya té certes diferències entre el nord i el sud del país. El nord és més sec i tancat, el sud molt més viu. Ara bé, alemanys i catalans tenim moltes similituds, som metòdics i tenim una gran capacitat d’improvisar i de sortir-nos-en davant de situacions complexes. Tot plegat fa que a la feina m’hi trobo molt a gust i sempre m’he sentit com a casa, de fet, és casa meva.