Joana Barbany, al seu despatx, aquesta setmana durant l’entrevista [Foto: Exterior.cat]

Joana Barbany Freixa (Barcelona, 1973) és la directora general de la Societat Digital del Departament de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya. Llicenciada en Periodisme per la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i diplomada en Empresarials per la Universitat de Vic (UVIC), és especialista en comunicació digital i consultoria estratègica. En el seu pas per la política, va ser regidora de l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès. La seva carrera professional s’ha centrat en la comunicació digital (Lavinia TC) i la consultoria estratègica i d’organitzacions (Institut DEP i LTC Project). A Exterior.cat, Barbany parla del talent català a l’estranger.

Els llocs de feina en l’àmbit digital van créixer un 51% l’últim any a Catalunya. Quina lectura en fa?
Catalunya està atraient molta empresa i això fa que cada cop hi hagi més demanda d’aquests perfils. El sector tecnològic és cada cop més plural i polivalent, i hi abraça professionals de molts altres sectors i de perfils molt diferents. Quan generes moviment productiu generes ocupació, i si no en formem més, tindrem un problema. Som en un moment de guerra de captació mundial i això genera un problema més gros: la guerra de preus, i això no pot ser.

En aquesta guerra de captació mundial, a Silicon Valley s’hi concentra molt talent català en l’àmbit digital i tecnològic. De quina manera el país podria reclutar aquest talent que acaba consolidant-se a l’estranger?
Posant les condicions i oferint totes les facilitats possibles perquè es puguin incorporar de la millor manera possible. Hem de poder legislar perquè les condicions siguin atractives perquè tot aquest talent pugui tornar, i que ho faci amb garanties. No es tracta només d’una política digital, sinó global. i hem d’aconseguir que sigui un territori d’atracció de talent, perquè és el peix que es mossega la cua.

“El projecte d’identitat digital catalana l’anem treballant, no està aparcat”

Parlant de Silicon Valley i de referents femenins, què significa que una dona catalana com és Anna Navarro Schlegel hagi estat nomenada l’empresària femenina més influent del món en l’àmbit de la tecnologia?
Anna Navarro és un referent claríssim, n’hi hauria d’haver moltes més! [somriu] No només pel que representa dins el sector sinó per com estima Catalunya, cosa que ens dona un valor afegit. Hi parlo sovint amb ella, fem teràpia professional. Tinc la impressió que acabarà tornant un dia a Catalunya, més aviat que lluny i segur que ens aportarà moltíssim.

L’aplicació vàlida del vot electrònic és més a prop que lluny?
Des del nostre departament ja estem acompanyant la Generalitat en diferents processos i és qüestió de difondre la tecnologia digital. Hem d’anar cap aquí, no té sentit votar en paper en ple segle XXI. S’ha de votar electrònicament, ho tenim claríssim.

I com s’ha de fer?
S’ha d’actuar en dos àmbits: el primer, en el de la conscienciació, és igual de segur votar electrònicament o no i assegurar-nos que el nostre vot és vàlid i segur i conscienciar la gent que es pot fer. I el segon, en la solució tecnològica -que gestiona Dani Marco, com a director general d’Innovació i Economia Digital- que és assegurar-nos que la tecnologia és segura. Crec que a la llarga ho farem.

Recuperaran el projecte d’identitat digital catalana?
És un projecte que l’anem treballant, que no està aparcat. L’estem covant i anem posant-hi capes. Amb la pandèmia vam haver de prioritzar en allò que era més urgent. La tecnologia blockchain està plenament instaurada i crec que anirà endavant.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram