Font: FC Barcelona

El model Barça ha estat un dels plats forts del Business of Football Summit, el simposis de referència de la indústria de l’esport promogut pel diari britànic Financial Times i que ha tingut lloc a Londres. En representació del club blaugrana hi ha assistit Marta Plana, directiva responsable de la plataforma de recerca, innovació i formació.

Amb el títol The Coming Disruption–How Tech is changing football, Plana ha explicat tres projectes de recerca i innovació que s’apliquen actualment al Barça i com la tecnologia està ajudant als esportistes a millorar el seu rendiment. El primer ha estat el del dispositiu WIMU, que utilitza la tecnologia Ultra Wide Band, més precisa que el GPS, i que serveix per poder fer un seguiment de les dades biomètriques dels esportistes del club que permeten millorar el rendiment i poder preveure lesions.

El segon projecte, liderat pel departament de Sports Analytics blaugrana, té a veure amb el desenvolupament d’algoritmes basats en intel·ligència artificial amb la capacitat de reconèixer diferents patrons tàctics. Aquest projecte, premiat al MIT Sloan Sports Analytics Conference de Massachusetts (Estats Units), consisteix en desenvolupar un model d’intel·ligència artificial que fos capaç d’identificar el control, la generació i l’ocupació de l’espai que aporta cada jugador amb els seus moviments sense pilota. Amb aquest algoritme es pot començar a definir quins tipus de moviments, tant de la pilota com del jugador, tenen més probabilitat d’acabar amb una jugada de gol.

Finalment, el tercer projecte que Plana ha explicat a Londres ha estat l’estudi de la son que el FC Barcelona i Allianz estan fent amb els esportistes blaugranes de la Masia per tal d’analitzar la qualitat del son i com pot repercutir en el rendiment esportiu. Es tracta d’un projecte científic pioner, que tindrà una durada aproximada de sis mesos, recollirà dades qualitatives sobre la son de 600 esportistes d’entre 13 i 17 anys de diferents seccions del club blaugrana i es farà un estudi individualitzat de la son amb una cinquantena d’esportistes de l’entitat.

En el simposis, moderat pel periodista de Financial Times, Simon Kuper, ha comptat amb la participació de Sasha Härtel, Cap d’anàlisi, ciència i innovació de l’equip de futbol alemany 1899 Hoffenheim i de Ryan Patterson, Chief Global Officer d’STATS, empresa especialitzada en tecnologia i dades al món de l’esport.