Foto: Prodeca

Un estudi releva que el producte català és percebut internacionalment com a sinònim de qualitat, tradició i traçabilitat, i obté puntuacions similars o superiors als productes europeus en atributs com l’origen, el packaging o la innovació. Elaborat per Prodeca, empresa pública del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, l’estudi s’ha fet a partir d’enquestes a més d’un centenar d’importadors de 19 països.

L’anàlisi destaca, entre d’altres, que el vi, l’oli d’oliva, els embotits i els escumosos són els productes més coneguts i més comprats i gairebé la meitat dels importadors consideren que els productes catalans tenen una tradició o origen superior als europeus. Per altra banda, el preu continua sent una barrera rellevant, però la diferenciació i la qualitat ofereixen un avantatge competitiu real per a les empreses catalanes en els mercats internacionals.

L’estudi s’ha presentat durant el Fòrum Prodeca que ha reunit més de dos-cents professionals del sector agroalimentari català. En un debat amb experts, han posat de manifest la necessitat de construir un posicionament sòlid i diferencial per al producte català, més enllà dels valors comuns del segell europeu.

Un grup d’experts posa de manifest la necessitat de construir un posicionament sòlid i diferencial per al producte català

A més, s’ha destacat que aspectes com la qualitat o tradició ja no són suficients per competir, i que cal apostar per atributs com la innovació, la creativitat associada a la marca Barcelona i l’adaptació a cada mercat.

S’ha insistit en la importància de disposar d’un relat coherent, focalitzat i a llarg termini, així com de desenvolupar estratègies comercials adaptades a la realitat de cada país. A més, s’ha remarcat la responsabilitat individual de cada empresa a l’hora d’oferir flexibilitat, valor afegit i experiència exportadora.

Finalment, tant Prodeca com ACCIÓ, s’ha posat en valor la coordinació entre entitats públiques, reforçar l’acompanyament a les empreses i estructurar les iniciatives de promoció exterior amb visió estratègica.

Un grup d’experts durant el Forum Prodeca [Foto: Prodeca]

Internacionalització, sostenibilitat i connexió: eixos per avançar

El Fòrum ha posat sobre la taula les prioritats estratègiques del sistema agroalimentari català: millorar el posicionament internacional, incorporar valors de sostenibilitat i circularitat en tota la cadena de valor, captar i retenir talent, garantir el relleu generacional i fomentar la innovació tecnològica.

Però també ha servit per evidenciar la necessitat de repensar col·lectivament com ens presentem als mercats: amb quin relat, amb quins valors diferencials i amb quina proposta clara i compartida volem fer arribar els productes catalans al món.

La directora de Prodeca, Dèlia Perpiñà, ha assegurat que “el Fòrum Prodeca és un espai per parar, observar i projectar, per repensar col·lectivament com volem vendre els nostres productes, amb quin relat i amb quina proposta diferencial. I fer-ho plegats, des del sector i des de les institucions”.

El Forum Prodeca es complementa amb dues jornades de negoci, el Catalan Food Business Forum, que durant els dies 4 i 5 de juny reunirà més de 90 empreses catalanes d’aliments i begudes amb prop de 100 importadors de 23 països d’arreu del món al Teatre Nacional de Catalunya.

Un moment de la presentasció de l’estudi [Foto: Prodeca]

Seminaris de cuina catalana a Alemanya: una immersió gastronòmica per a futurs xefs
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram