Un tren d’alta velocitat estacionat a Sants [Foto: ACN]

El nombre de viatgers de trens d’alta velocitat va créixer un 76% a l’Estat el 2022, fins als 23,7 milions d’usuaris, coincidint amb l’entrada en funcionament de nous operadors com Ouigo o Iryo. La liberalització del servei va impulsar la quota modal del tren davant de l’avió. Així doncs, el 78,3 % de viatgers del trajecte Barcelona-Madrid va preferir viatjar amb tren; i, d’aquests, el 26,4% ho va fer amb Ouigo.

En total, el nombre d’usuaris del corredor entre la capital catalana i estatal va augmentar un 80% fins als 10,2 milions de viatgers, segons l’Informe anual del sector ferroviari del 2022 de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), publicat aquest dilluns.

El transport ferroviari de viatgers a Espanya es va obrir a la competència el desembre del 2020, encara que no va ser fins al maig del 2021 i el novembre del 2022 quan Ouigo i Iryo, respectivament, van començar a operar en la línia d’alta velocitat Madrid-Barcelona.

El transport ferroviari va registrar 440 milions de viatgers, un 36% més que el 2021, però un 14% menys que el 2019

En total, el transport ferroviari va registrar 440 milions de viatgers, un 36% més que el 2021, però un 14% menys que el 2019. La gran majoria d’aquests viatgers (el 85%) van utilitzar el servei de Rodalies.

Tot i això, les subvencions van impulsar el nombre de viatgers. Les Rodalies, totalment gratuïtes, van registrar un 31% més de passatgers que el 2021. La Mitja Distància Convencional, també gratuïta, va superar els nivells prepandèmia: va comptar amb gairebé 26 milions de viatgers, un 68% més que el 2021.

La Mitja Distància a Alta Velocitat, que comptava amb un descompte del 50% per a usuaris recurrents, va transportar 8,5 milions de viatgers, un 90 % més que el 2021 i tan sols un 3,5 % menys que el 2019. La Llarga Distància va registrar 9,5 milions de viatgers, un 45% més que l’any anterior.

L'AVE Madrid-Barcelona compleix 15 anys
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram