
El conseller d’Unió Europea i Acció Exterior, Jaume Duch [Foto: Govern]
“Seria una recepta equivocada, que a la llarga faria les polítiques de cohesió menys eficaces i allunyaria la UE de molts dels seus ciutadans”, ha subratllat aquest dimecres en una atenció als mitjans. Alhora, Duch ha demanat un major increment dels recursos per afrontar les prioritats del nou cicle pressupostari.
“És veritat que s’han de simplificar alguns dels mecanismes de les polítiques de cohesió, però aquesta simplificació no es pot fer en base a centralitzar; segurament seria la recepta equivocada […] i crec que això és l’últim que ens podem permetre”, ha assenyalat Duch.
El conseller també demana un major increment dels recursos per afrontar les prioritats del nou cicle pressupostari
El conseller del Govern, juntament amb una trentena de representants de diferents regions europees, ha traslladat aquest missatge al vicepresident executiu de la Comissió Europea, Raffaele Fitto, en una reunió a la seu de l’executiu comunitari. En aquest sentit, Duch considera que el missatge “ha estat rebut amb claredat” per part de Fitto, figura clau en l’elaboració del nou pressupost per ser el comissari encarregat de la política de cohesió i reformes.
La reunió a la Comissió Europea ha estat encapçalada pel president de la regió polonesa de Wielkopolska, Marek Wozniak, en representació de la coalició EUregions4cohesion (regions de la UE per a la cohesió), una organització participada per 132 regions del club comunitari, entre elles Catalunya.
Cartes dels estats i els territoris
La reunió amb la Comissió Europea arriba una setmana després que un total de 149 regions europees de 30 estats membres diferents enviessin una carta a Von der Leyen on li traslladaven la seva “preocupació” de cara a una possible concentració del pressupost comunitari. “Nosaltres, les regions, estem al cor d’Europa, i hem demostrat ser els més eficients a l’hora d’invertir els recursos de la UE de manera eficaç i selectiva, fent avançar el projectes d’integració europea”, reivindicaven en la missiva.
En paral·lel, un total de 14 estats membres -entre ells Espanya- van publicar recentment un document on es rebutjava la concentració del pressupost, reivindicant també el rol de les regions. “Només un pressupost sòlid i una metodologia d’assignació basada en les regions, que reflecteixi els diferents nivells de desenvolupament, juntament amb una legislació específica i independent sobre la política de cohesió, pot garantir que el pròxim marc financer plurianual aporta unitat a llarg termini, competitivitat i convergència a totes les regions de la UE”, apuntaven.
Duch veu “essencial” la col·laboració dels governs regionals en la cooperació internacional