
El ministre d’Afers Exteriors, José Manuel Albares [Foto: Parlament Europeu]
“No puc garantir que el 18 [aquest divendres] ho sigui, però hi haurà un dia D”, ha insistit Albares. Al mateix temps, el ministre ha defensat la proposta espanyola i ha sostingut que la manca de reconeixement de la llengua suposa “una discriminació” a la identitat nacional de l’Estat.
El ministre sosté que la manca de reconeixement de la llengua és “una discriminació” a la identitat nacional de l’Estat
“En aquests moments, amb els contactes que estem mantenint, no tenim encara la unanimitat necessària, però en qualsevol cas [aquest divendres 18 de juliol] hi haurà un debat sobre el memoràndum que vam enviar després de la reunió del mes de maig”, ha afegit Albares en una atenció als mitjans des de Brussel·les, fent referència a la trobada ministerial del 27 de maig on es va tractar per última vegada l’oficialitat del català i on els estats membres van decidir ajornar la votació.
Pel ministre, el nou document farà que “cap estat pugui amagar-se i dir que no coneix prou la proposta espanyola, o dir que hi ha aspectes que no sou prou clars”. Segons Albares, “tots els aspectes són clars”, tant els dubtes que vinculats a la creació de precedents per altres llengües com aquells relacionats amb el marc jurídic o els aspectes financers.
“Ningú podrà amagar-se darrere suposats aspectes que diuen que no coneixen o estan prou detallats i exposarem molt clarament que això ha d’oficialitzar-se aviat; és una discriminació cap a Espanya i cap a la nostra identitat nacional”, ha insistit.
Debat a nivell ministerial
Les declaracions d’Albares arriben a l’inici de la setmana en què l’oficialitat del català, el basc i el gallec tornarà a abordar-se en la reunió de ministres d’Exteriors de la UE prevista per aquest divendres 18 de juliol.
A diferència de l’anterior ocasió en què el reconeixement de les llengües es va elevar a nivell ministerial, la trobada d’aquest divendres preveu abordar la qüestió com un debat, sense votació final. No obstant això, fonts diplomàtiques consultades per l’ACN assenyalen que la votació podria acabar-se produint si es considera que la proposta espanyola compta amb la unanimitat necessària per tirar endavant.
Albares retreu al PP la manca de suport al català a la Unió Europea