
Reunió de la Mesa del Parlament [Foto: Marta Sierra / ACN]
El text plantejava una circumscripció pròpia per a la comunitat catalana a l’exterior, donades les necessitats específiques dels residents a fora i el volum de votants. Alhora, introduïa figures com el vot delegat i el vot electrònic perquè el Govern les desenvolupi per decret.
Un cop la Mesa ha admès a tràmit aquesta ILP, el Govern ha comunicat al Parlament que tindrà efectes econòmics en el pressupost de la Generalitat. Per tant, l’admissió s’ha fet en els termes que estableix l’article 139 del Reglament i quan la llei entri en vigor, la part amb afectació pressupostària no ho podrà fer fins a l’exercici posterior.
A partir d’ara, la comissió promotora disposarà de 120 dies hàbils per a recollir les signatures, prorrogable 10 dies més amb causes degudament justificades.

Quica Sol i Margarita Abella, dues de les impulsores de la ILP a les portes del Parlament [Foto: Maria Cerezuela / Exterior.cat]
Les novetats: circumscripció pròpia exterior, vot delegat i vot electrònic
El text planteja, com a element rellevant, una circumscripció pròpia per a la comunitat catalana a l’exterior, en vista de les necessitats específiques dels residents a fora i del volum de votants. Països europeus com Itàlia o França tenen una circumscripció pròpia, factor que incentiva la participació de la ciutadania exterior d’aquests països a participar-hi, ja que els representants directes en defensen clarament els interessos. A més, es proposa una organització territorial basada en les vegueries.
També introdueix figures com el vot delegat i el vot electrònic, perquè el Govern les desenvolupi per decret. “Tant el vot delegat com l’electrònic són millores i actualitzacions que beneficiaran a tot el cens de votants, també dins del país, no només a fora, i a tots els que pensin que tenir lleis pròpies ens millora les eines de representació”, han destacat.
Cal recordar que als anys noranta la Generalitat de Catalunya va fer els primers tests de vot electrònic, però des d’aleshores no és un aspecte que hagi avançat ni tan sols en proves, tal com reclama la Catalunya exterior.
Catalans a l’exterior presenten al Parlament una iniciativa legislativa popular perquè s’aprovi una llei electoral pròpia
El debat sobre la ILP de la llei electoral catalana: “Calen reformes democràtiques en profunditat”


