El creuer Aida Nova realitzant una operativa de subministrament [Foto: Port de Barcelona]

El Port de Barcelona s’ha mantingut durant el 2021 com el primer port de repostatge de gas natural liquiat (GNL) del sistema portuari espanyol i de la Mediterrània i s’ha situat entre els principals ports del món.

Així ho demostren les xifres al llarg del 2021: 236 operacions de subministrament, sumant 65.050 metres cúbics, que representen un 66% més que el 2020, quan s’havien subministrat 39.150 metres cúbics. Així, permeten consolidar el Port de Barcelona com un dels principals ports del món.

Pràcticament la meitat del consum l’ha efectuat la companyia Baleària. Els seus cinc vaixells han utilitzat més de 27.000 metres cúbics d’aquest combustible. Es preveu que l’ús del GNL a Barcelona continuï creixent gràcies a la posada en servei d’un nou vaixell de subministrament i a l’aposta de les navilieres per combustibles més nets.

El president del Port de Barcelona, Damià Calvet, ha recordat que un dels principals objectius que s’han marcat és el de “reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle en un 50% l’any 2030 i esdevenir un port neutre en emissions el 2050”. El Port de Barcelona aplica diverses bonificacions a les companyies.

Projectes de futur

Durant el 2022 està prevista la incorporació al Port del vaixell Haugesund Knutsen, que s’està construint actualment i que té una capacitat de 5.000 metres cúbics. Aquest vaixell està inclòs en el projecte LNGHIVE 2 Barcelona, finançat per la Unió Europea, on el Port de Barcelona participa com a soci, juntament amb Enagás i Knutsen, entre d’altres.

En el mateix sentit, a més de les companyies de creuers i de ferris, les navilieres estan posant en servei vaixells portacontenidors, de vehicles i de càrrega a dojo -dedicats al transport de gra o productes químics- propulsats per GNL.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram