El delegat del Govern a Mèxic, Lleïr Daban, presentant el festival gastronòmic [Foto: Govern]

La Delegació del Govern de Catalunya a Mèxic, Prodeca i l’empresa mexicana El Palacio de Hierro s’uneixen per impulsar el Festival de Catalunya a Mèxic sota el lema “Catalunya, on el menjar és cultura”, amb l’objectiu de promoure el sector agroalimentari català al mercat mexicà a través dels seus vins, caves i productes gurmet.

El festival reunirà, durant el mes de juliol, 23 marques i més de 100 productes gurmet catalans en 11 centres del Palacio de Hierro ubicats en diferents punts del territori: 8 a la Ciutat de Mèxic (Polanco, Perisur, Santa Fe, Satélite, Centro, Interlomas, Durango, Coyoacán), 1 a Puebla i 1 a Querétaro i Monterrey.

El festival posicionarà els productes gastronòmics catalans en un mercat estratègic a través d’un punt de trobada comercial que concentra a tota la cadena de valor del mercat gastronòmic centreamericà (compradors, importadors, distribuïdors o mitjans de comunicació, entre d’altres).

Més de 20 marques catalanes i 100 productes gurmet es donen a conèixer al mercat mexicà través del Festival de Catalunya a Mèxic

Així, proposa una sèrie d’experiències amb tasts i degustacions de productes alimentaris catalans, com per exemple tasts de vins amb algunes de les 12 Denominacions d’Origen de més prestigi de Catalunya: DO Catalunya, DOQ Priorat, DO Conca de Barberà, DO Terra Alta, DO Penedès i DO Cava. També destaca la degustació de plats típics de la cuina catalana realitzada en els Food Corner dels establiments de El Palacio de Hierro.

En paraules de Ramon Sentmartí, director gerent de Prodeca del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, “davant aquesta tendència creixent del mercat mexicà, oportunitats com el Festival de Catalunya a Mèxic permeten consolidar el producte gastronòmic català davant un perfil de consumidor cada cop més exigent. Junt amb la Delegació del Govern a Mèxic, treballem amb l’objectiu de promoure la gastronomia catalana, a través de la marca Catalunya, on el menjar és cultura, i generar oportunitats de negoci a les empreses catalanes per introduir-se, posicionar i fidelitzar el seu producte”.

Mèxic, una oportunitat pel sector agroalimentari català

Les exportacions agroalimentàries catalanes al mercat mexicà han crescut en més d’un 33% en els darrers 10 anys. Durant el 2021, les exportacions del sector a Mèxic han ascendit a les 35.527,47 tones per un valor de 96,74 milions d’euros, el que representa el 0,75% del total d’exportacions agroalimentàries catalanes i el 22,19% a Amèrica Llatina.

La categoria més exportada a Mèxic és els productes Fine Food (47,25 milions d’euros) que destaquen pels seus valors diferencials: la tradició, l’artesania, la qualitat del territori, la innovació i l’exclusivitat. Els sucs vegetals, aigües, cerveses, begudes i liquats són els productes que lideren aquesta categoria (26,87 milions d’euros en segona posició trobem els snacks i aperitius i productes de fleca i pastisseria (5,56 milions d’euros); seguits dels plats preparats, brous, conserves, confitures i melmelades (4,93 milions d’euros); i els dolços, cacau i articles de confiteria (4,07 milions d’euros).

En segon lloc, trobem el sector dels Olis Vegetals (19,06 milions d’euros), liderats per l’oli d’oliva i el sector de la Carn i els Embotits ocupa la tercera posició (14,95 milions d’euros). Finalment, també destaquen les exportacions del sector dels Vins i Caves (5,57 milions d’euros) exportats, on el Vi representa 4,59 milions d’euros i el Cava 0,77 milions d’euros.

Mèxic, un mercat a l’alça

Mèxic és el 10è importador mundial d’aliments i begudes. L’any 2021 les importacions d’aliments d’aquest mercat varen assolir els 35.788 milions d’euros, un 43% més que fa 5 anys, i es preveu que en els propers 5 anys les importacions creixin per sobre del 15%.

Pel que fa al valor del consum agroalimentari, Mèxic és el 2n mercat d’Amèrica Llatina -després de Brasil-, i el 9è mercat mundial, amb un creixement exponencial en els darrers 5 anys d’un 41%. Actualment, té una xifra de negoci de prop de 209.000 milions d’euros i es pronostica un creixement del 36% en els pròxims 5 anys a un ritme del 6,4% anual.

Quant a potencial de consum de la seva població, Mèxic representa un mercat de 128,9 milions d’habitants, sent l’onzè país més poblat del món, amb una demanda en constant augment.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram