Foto: Freepik

Els Estats Units torna a ser el mercat de més interès per les empreses exportadores el 2021, després d’escalar des de la quarta posició que ocupava abans de la pandèmia en el Rànquing de Mercats d’amec. L’informe, realitzat per quart any consecutiu, detecta on es troben les oportunitats per a les empreses internacionalitzades i situa els Estats Units, França, el Regne Unit, Països Baixos al capdavant del llistat, que l’any passat liderava Holanda.

Segons apunta amec, el mercat nord-americà manté l’atractiu malgrat que els últims anys les relacions amb la Unió Europea (UE) han estat complicades. El motiu és la grandària, dinamisme i resiliència de la seva economia, que “està resistint l’impacte de la segona onada millor que altres països”.

Els països europeus ocupen així mateix els primers llocs del rànquing per la seva “proximitat, transparència i estrets llaços comercials” amb l’Estat espanyol. Entre aquests, hi segueix apareixent Regne Unit, “malgrat tota la incertesa que està generant des de fa més de dos anys el Brexit”.

Tot i contemplar l’augment de costos i de temps en les exportacions i les importacions una vegada materialitzada la seva sortida de la UE, “segueix sent un país estable i integrat en les cadenes de valor global, que puntua bé en facilitat de negocis, en els indicadors macroeconòmics, i projecció econòmica”.

“L’informe s’ha de llegir en funció de les característiques de cadascuna de les empreses i del moment. Regne Unit no serà a l’inici de 2021 una oportunitat, però posteriorment seguirà sent una àrea principal amb la que comerciar”, explica la responsable de l’Observatori amec, Susana González.

ÀSIA I OCEANIA, AMB MENYS FORÇA

D’altra banda, els mercats d’Àsia i Oceania ocupen la meitat superior del rànquing. Tot i que encara hi ha relativament poca presència de les empreses catalanes i espanyoles, el seu paper s’està veient enfortit en els últims mesos per la diversificació de les cadenes de valor global.

Si bé la Xina, el gegant tractor de tota la zona, ha centrat fins ara tota l’atenció, “amb la pandèmia les empreses estan veient que cal diversificar i no dependre d’un únic mercat”, cosa que “està beneficiant la resta de països de l’àrea”. En aquest aspecte, amec veu “clau” l’acord rubricat el 15 de novembre de la nova Associació Econòmica Integral Regional entre els deu estats membres de l’ASEAN, Xina, Corea de Sud, Japó, Austràlia i Nova Zelanda.

Amb l’entrada en vigor d’aquest tractat, les empreses ubicades als Estats que en formen part es beneficiaran, entre altres aspectes, d’accés a unes tarifes aranzelàries preferencials; reducció progressiva de barreres no aranzelàries; no-discriminació en matèria d’inversions estrangeres entre els països membres; normativa pensada per fomentar el comerç electrònic a la regió; majors facilitats en la mobilitat per tota la zona; i una major integració de les cadenes de valor regionals.

A més, l’associació assenyala que la guerra comercial entre els EUA i la Xina ha comportat acords comercials estratègics i “està accelerant també la tendència de les empreses cap a la diversificació de les cadenes de valor, massa concentrades fins ara”.

El Rànquing de Mercats 2021 mostra com aquest fet també està beneficiant mercats com Vietnam o Mèxic. Hi contribueixen la signatura recent de tractats com el de la Unió Europea amb Vietnam i el Tractat de Lliure Comerç d’Amèrica de Nord entre Mèxic, Estats Units i el Canadà. A banda de la citada Associació Econòmica Integral Regional a Àsia i Oceania, el Tractat de Lliure Comerç Africà també obre portes interessants per a les empreses del país a l’Àfrica.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram