
L’artista catalana Ester Flores, des de Cuernavaca [Foto: cedida]
Natural d’Arenys de Munt (El Maresme), Flores és llicenciada en Belles Arts a la Universitat de Barcelona (1985-1990), va cursar estudis a l’École Nationale Supérieure des Beaux Arts de Paris (França). En la seva estada a Mèxic, l’artista catalana s’ha dedicat durant dos anys a pintar. Així és com, ara, ha presentat una col·lecció de 38 peces a la galeria de la Fundació Sebastián, a Ciutat de Mèxic. “L’espai és molt agraït, i és una galeria on projecten artistes mexicans i internacionals. Els va agradar la meva obra i em van convidar a exposar-la”, diu l’artista.
L’artista d’Arenys de Munt presenta ‘Aires estáticos’, una col·lecció de 38 peces amb atzavara com a protagonista
La mostra porta el títol d’Aires estáticos. “És una paradoxa perquè els aires tenen moviment. Ho sé prou bé vivint a Darnius, la tramuntana sempre ha estat present en la meva obra”, subratlla. Ara, a Mèxic l’escenari és molt diferent respecte l’Empordà.
En aquesta col·lecció individual que ha pintat a Mèxic, l’artista catalana ha centrat tot el protagonisme a l’atzavara, una planta originària de Mèxic (se la coneix com a maguey) que té unes fulles -de fins a dos metres de llargada- generalment de color verd clar o blavenques, carnoses i dures, que creixen des del sòl mateix i formen una roseta que pot arribar a tenir un diàmetre de quatre metres. “A Cuernavaca, de camí al taller sempre topo amb una atzavara que m’interpel·la”, explica.

Foto: cedida
Amb un estil pictòric molt definit que transcorre entre l’abstracció i la figuració, Flores se sent molt agraïda pels mexicans: “Hi ha moltes galeries i el públic mexicà és molt agraït. El meu desig és que aquests 38 quadres es venguin i es quedin a Mèxic”, explica. A més, el públic mexicà té bones referències dels artistes catalans: “A Catalunya hi ha molta tradició per l’art i la cultura, tenim molts referents”, reconeix.
Des que s’ha obert l’exposició, els quadres de Flores estan tenint molt bona acollida. “Pintar a Mèxic ha estat una experiència extraordinària”, destaca l’artista. Flores i el seu marit tenen els bitllets de tornada previstos pel pròxim novembre. Durant més de dos anys hauran complert una aventura en tots els sentits.
Mariazel Ollé: de Martorell a presentadora de televisió a Mèxic amb 11 milions de seguidors a TikTok