Font: Diplocat

El 23 d’abril és una data assenyalada a Catalunya amb la celebració de Sant Jordi. Una data que també commemora el dia Mundial del Llibre i dels Drets d’Autor de la UNESCO, el dia que l’amor i la literatura es celebren massivament a tot Catalunya. La gent intercanvia llibres i roses durant aquest dia com a mostra d’agraïment. I és una festa que cada cop s’està globalitzant més.

L’any 2013, l’escriptora i traductora nord-americana, Liz Castro (San Leandro, Califòrnia, 1965) va posar en marxa la campanya #BooksAndRoses a través d’un web amb la intenció d’internacionalitzar la festivitat de Sant Jordi arreu del món. Dos anys més tard, la mateixa Castro va cedir la idea al Consell de Diplomàcia Pública de Catalunya, més conegut per Diplocat. Juntament amb l’Agència Catalana de Turisme, el Diplocat ha liderat aquest projecte tot i que amb l’aturada per a l’aplicació del 155 va ser l’ACT qui es va encarregar de mantenir i potenciar el #BookAndRoses.

La campanya #BooksAndRoses mostra la gran diversitat d’organitzadors i esdeveniments que hi ha al món, fora de Catalunya. S’agrupen en el web bookandroses.cat amb la intenció d’unir les celebracions pel 23 d’abril. Jordi Arrufat, project manager de Diplocat, assegura a Exterior.cat que “les motivacions per impulsar són ben diverses, des d’importar l’intercanvi de llibres i roses o la celebració tradicional de Sant Jordi. Totes les celebracions difonen i comparteixen la seva passió per la literatura, els llibres i la lectura”.

Els actes són organitzats per voluntaris, com ara les comunitats catalanes a l’exterior i els centres culturals, nombroses llibreries (de diferents formats), les delegacions i oficines de la Generalitat de Catalunya a l’estranger (l’Institut Ramon Llull, Turisme de Catalunya, ACCIÓ, etc.) i persones particulars i altres col·lectius. “La diplomàcia pública s’ha arrelat, també lluny de Catalunya. Són actes sorgits des de la societat civil amb la intenció d’enfortir la tradició de Sant Jordi”, explica Jordi Arrufat, de Diplocat.

INTERNACIONALITZAR SANT JORDI

Aquest 2019, #BooksAndRoses aplegarà més de 150 actes a una cinquantena de països del món. “Des de fa molts anys aquesta celebració s’ha anat estenent arreu del planeta i s’ha arrelat des de la diplomàcia pública. Són actes sorgits des de la societat civil amb la intenció d’enfortir la tradició de Sant Jordi”, apunta Arrufat.

Un dels reptes del Diplocat és internacionalitzar la festa de Sant Jordi arreu del món. “El Saint Patrick’s Day” (dia de San Patrici) irlandès o l’Any Nou Lunar (entre altres xinès) fa temps que s’estan celebrant a tot el món. Intercanviar llibres i roses pel 23 d’abril és una manera divertida de generar somriures i promoure la literatura siguis on siguis. Volem compartir aquest costum amb tot el món amb la intenció de crear consciència global catalana”, afegeix Arrufat.

Pels qui comparen la festivitat de Sant Jordi amb el dia de Sant Valentí, Arrufat assegura que “Sant Jordi posa l’èmfasi en els llibres. I el fet de regalar llibres no es limita només a les parelles, els pares regalen llibres als seus filles, els amics…”.

El Consell de Diplomàcia Pública de Catalunya, DIPLOCAT, una institució creada l’any 2012 com un consorci públic-privat que té per objectiu explicar Catalunya al món i incidir en l’opinió pública internacional per tal de millorar la imatge i el prestigi del país a l’exterior, tot creant vincles i relacions de confiança amb ciutadans i institucions d’altres països.

Al web Booksandroses.cat  s’ha convertit en el portal de referència que inclouen l’esperit de la campanya siguin celebracions tradicionals de Sant Jordi o no, fora de Catalunya. La campanya també és present a les xarxes i recomana a tots els participants en actes que usin les xarxes socials amb l’etiqueta #BooksAndRoses.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram