L’anterior director general, Xavier Espuña, i el seu fill Esteve Espuña [Foto: Espuña]

La càrnia olotina Espuña s’impulsa al mercat nord-americà i aquest any preveu doblar la facturació als Estats Units i el Canadà, assolint-hi els 20 milions d’euros (MEUR). De fet aquests són ara els dos mercats insígnia del seu pla d’internacionalització. Espuña, que aquest any celebra el 75è aniversari, va començar a exportar durant els anys 90 i actualment té presència a 45 països.

L’any passat, el 45% de la seva facturació (en concret, 38,4 MEUR) va venir de l’exterior. La càrnia, amb seu a Olot i 100% familiar, també ha intensificat les accions per ser més sostenible. L’any passat va reduir l’ús de plàstic en 200 tones, va reduir un 8% el consum energètic i va augmentar en un 12% l’estalvi d’aigua. Espuña va facturar 85,4 MEUR el 2021.

Fundada el 1947 a Olot, Espuña se centra en produir embotits i xarcuteria. El seu producte estrella és el pernil salat, però la seva cartera també inclou pernil dolç, xoriç, mortadel·la, snacks i tapes. A més, distribueix també a l’hostaleria i té una gamma de plats refrigerats (pizzes i pollastre) i hamburgueses veganes.

Actualment, Espuña té quatre filials pròpies als Estats Units, el Canadà, França i Alemanya

A principis dels anys 90, l’empresa familiar va engegar un pla d’internacionalització. Actualment, té presència a més de 45 països d’arreu del globus i les exportacions ja representen el 45% de la seva xifra de negoci. L’any passat, Espuña va facturar 38,4 MEUR procedents dels mercats exteriors.

Entre els principals destins s’hi troben França, Portugal, el Regne Unit o Alemanya. I sobretot, el mercat nord-americà, que la càrnia considera “prioritari” dins el seu procés d’internacionalització. De fet, Espuña s’ha impulsat als Estats Units i el Canadà, on aquest any espera doblar-hi facturació i arribar a assolir els 20 MEUR.

Actualment, la companyia gironina té 40 treballadors en aquests dos països. I aquest 2022, ha entrat a formar part de la cadena de distribució de Walmart (l’empresa minorista més gran del món). Espuña va començar a expandir-se a Amèrica del Nord el 2016, amb la filial canadenca i la compra de la companyia Pata Negra Jam SL.

Actualment, Espuña té quatre filials pròpies als Estats Units, el Canadà, França i Alemanya. L’any passat, la càrnia olotina va incrementar un 6,3% les seves vendes a l’exterior.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram