La consellera Serret (al centre) acompanyada de Pere Almeda (Institut Ramon Llull) i Laura Foraster (DIPLOCAT) [Foto: Maria Cerezuela]

La conselleria d’Acció Exterior i Unió Europea, l’Institut Ramon Llull (IRLL) i DIPLOCAT han presentat aquest dilluns el programa d’activitats que es viuran arreu del món amb motiu de la diada de Sant Jordi. Malgrat que encara resta una setmana per a incorporar tots els actes relacionats amb el 23 d’abril i els regals de llibres i roses més enllà de Catalunya, ja són 325 en 192 ciutats de 29 països diferents, unes xifres que s’apropen als 383 de les 215 ciutats i 40 països de l’any 2023. D’aquests números, destaquen les iniciatives que tindran lloc al Japó i Corea del Sud, un sector estratègic per al govern, i a Berlín (Alemanya), on l’IRLL es bolcarà durant el 21 d’abril.

La consellera Meritxell Serret, acompanyada pel director de l’IRLL, Pere Almeda, i la secretària general de DIPLOCAT, Laura Foraster, han exposat com s’estan articulant les entitats a l’exterior, el govern i els particulars que pretenen celebrar Sant Jordi exportant les tradicions i la cultura catalana. En aquest sentit, Serret ha explicat que “Sant Jordi és una festa de referència que ens posiciona i ens permet obrir-nos arreu del món” i, en consonància amb la vocació d’acció exterior de l’executiu, ha reblat que “quan fem acció exterior, també expliquem la llengua i la cultura catalanes”.

“Sant Jordi és una festa de referència que ens posiciona i ens permet obrir-nos arreu del món”, diu la consellera Serret

Laura Foraster ha exposat com s’apleguen les diferents iniciatives i activitats de Sant Jordi arreu del món. Tot i que DIPLOCAT no s’encarrega d’organitzar-les, ha posat en marxa dues actuacions que suposen un paraigua de les comunitats catalanes a l’exterior, particulars i fins i tot, escriptors que s’hi han animat.

“Creiem que Sant Jordi és un dels actius més grans que tenim com a país, és una carta de presentació bonica i de vegades no ens ho creiem prou”, ha explicat. L’objectiu és que Catalunya es guanyi el sobrenom del “país dels llibres i les roses” i la millor manera és potenciar el Sant Jordi, una festa “inclusiva i arrelada”.

La consellera Serret durant la presentació de Sant Jordi a l’exterior [Foto: Maria Cerezuela]

Així, DIPLOCAT organitzarà un programa de visitants internacionals amb dotze periodistes d’Alemanya, França, Croàcia, Romania, Portugal, Suècia, Eslovàquia, Letònia, Lituània i Austràlia que viuran el Sant Jordi des del 21 d’abril, tres dies en què es trobaran amb escriptors catalans i tastaran de primera mà la festa a Catalunya.

Per altra banda, el lloc web de booksandroses pretén crear una xarxa de recomanacions literàries, informació pràctica sobre la festa i indrets on se celebrarà. La novetat d’enguany és la campanya de vídeos a través de la qual es vol posar en relleu les xifres d’impacte de Sant Jordi.

Berlín, un exemple a exportar

L’Institut Ramon Llull també s’ha sumat a la celebració de Sant Jordi i establirà a Berlín (Alemanya) una petita seu amb activitats durant tot el diumenge 21 d’abril. Segons ha explicat el seu director, Pere Almeda, “ha de ser una jornada que serveixi de model a la resta de delegacions”. En aquesta jornada, se celebraran activitats de literatura, gastronomia, d’intercanvi amb diferents entitats catalanes i alemanyes i infantils.

La consellera Meritxell Serret ha destacat el paper de les comunitats catalanes a l’exterior dient que “són el gran motor per celebrar Sant Jordi arreu” i ha reblat que la diplomàcia cultural permet al govern teixir aliances i relacions que reforcen el coneixement per la cultura i la llengua catalanes.

La imatge corporativa de la campanya de Sant Jordi 2024 [Foto: Maria Cerezuela]

Exportar Sant Jordi o explicar-lo des del lloc d’origen?
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram