Foto: Tous

El Tribunal General de la Unió Europea (TGUE) ha donat la raó a l’empresa catalana Tous en la disputa que té amb la companyia polonesa Apart pel símbol de l’ós. El tribunal de Luxemburg ha rebutjat un recurs d’Apart amb el qual volia aconseguir que es declarés la caducitat del símbol de l’ós registrat per Tous tot al·legant que l’empresa catalana no n’havia fet ús “durant un període ininterromput de cinc anys”.

En la sentència, el TGUE avala una decisió de l’Oficina de Propietat Intel·lectual de la Unió Europea (EUIPO) que considera que el símbol de l’ós té un “caràcter distintiu” per la qual cosa els consumidors el reconeixen “clarament” fins i tot quan es mostra amb variacions.

“L’EUIPO va concloure encertadament que l’ús de la marca impugnada sota formes que divergien lleugerament del signe registrat no alterava el seu caràcter distintiu”, apunta el TGUE, que remarca que el fet que el signe de l’ós s’hagi mostrat amb variacions “no impedeix que el consumidor el reconegui i identifiqui els productes en qüestió únicament a través del signe en qüestió”.

El cas es remunta al 2017, quan Apart va demanar a l’EUIPO la caducitat del signe de l’ós de Tous, registrada l’any 2009. L’empresa polonesa al·legava que Tous no havia fet ús de la marca “durant un període ininterromput de cinc anys” i un any després la companya catalana va presentar proves per demostrar que sí n’estava fent ús.

El TGUE considera que es tracta d’un distintiu “identificable” pels consumidors, també quan es mostra amb “variants”

L’EUIPO va estimar parcialment la demanda i Tous va quedar-se sense el dret d’utilitzar el seu distintiu en alguns productes, com metalls preciosos, instruments cronomètrics, cuir, pells d’animals i alguns tipus de roba i sabates.

Malgrat donar-los parcialment la raó, l’empresa polonesa va voler anar més enllà i va recórrer la decisió de l’EUIPO perquè només acceptava parcialment la seva demanda. L’oficina europea va desestimar el recurs en concloure que Tous sí havia fet ús del símbol de l’ós i que era “immediatament identificable” pels consumidors, també quan es feia servir amb “variants”. Aquesta és la decisió que Apart ha portat al TGUE, que ara l’ha avalat.

Mèxic, Portugal i Rússia, el mercat per excel·lència de la marca manresana Tous
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram