Font: Ballarà

L’empresa Ballarà, amb seu a Puig-reig (Berguerà), ha començat a comercialitzar els seus productes a Panamà à a través de supermercats, restaurants i botigues especialitzades d’arreu del país centreamericà. Ballarà, una pime especialitzada en rebosteria artesanal, ha comercialitzat 15.000 quilos de productes fruit de l’acord amb un distribuïdor local a partir de la seva participació en una missió empresarial a Panamà i Cuba organitzada per l’Oficina Exterior de Comerç i Inversions (ACCIÓ) al 2016.

“La clau per vendre fora és tenir un producte de màxima qualitat, ben adaptat i adequat al transport internacional”, explica Joan Ricart, product manager de l’empresa. El trasllat dels productes pot arribar a ser, com a màxim, entre vint i trenta dies. Per això, Ricart diu que “treballem amb contenidors de producte per assegurar, en tot moment, la seva qualitat. Aquest és un repte important”, apunta.

Els sistemes de control tèrmic són “una sèrie de mesures que estudiem, sobretot, amb productes  relativament delicats”. Aquestes fórmules els permeten “vendre a tots els mercats, tant a nivell local com nacional, europeu o fins i tot, com a en aquest cas, a Amèrica”, destaca.

Ballarà, que enguany celebra el seu centenari, està dirigida per la quarta generació familiar i té una quinzena de treballadors. La pime de Puig-reig factura al voltant de 2,5 milions d’euros, exporta el 20% de les seves vendes i està present en 16 països. Les exportacions catalanes a Panamà van augmentar un 35,2% al 2017 en comparació amb l’any anterior i van sumar 101 milions d’euros, mentre que prop de 1.150 empreses catalanes venen els seus productes al país centreamericà.