
Cues a l’accés del pavelló de la Setmana de Catalunya a l’Exposició Universal d’Osaka 2025 [Foto: Govern]
Des de l’art fins a la ciència, passant per la literatura i l’arquitectura, les més de 120 accions realitzades en aquests sis dies han servit per projectar al Japó i al món el talent dels artistes catalans, la gastronomia, la cultura i la recerca del país, amb l’objectiu de reflectir l’esperit capdavanter de Catalunya en múltiples àmbits.
La delegada del Govern al Japó, Mònica Castellà, assegura que tot l’equip organitzador està “molt satisfet” amb els resultats: “Hem presentat Catalunya pensant què agrada als japonesos i combinant les arrels i la tradició amb la innovació i l’avantguarda. Ha funcionat molt bé i aquests dies s’ha pogut veure l’idil·li entre Catalunya i el Japó”.
Els tallers interactius digitals, artístics i gastronòmics han tingut gran acollida entre el públic, en un certamen centrat en l’avantguarda i la innovació catalana
Un balanç molt positiu que “ajuda a estrènyer els llaços amb el Japó, un país estratègic per al Govern”, segons Castellà, que també subratlla la gran resposta ciutadana: “L’acollida per part del públic ha estat molt bona. Alguns han vingut expressament per viure aquesta Setmana de Catalunya en directe amb nosaltres i ho han gaudit molt. Se’n van amb una bona experiència”.
I molts d’ells també amb un petit record. En total, s’han distribuït entre el públic més de 6.300 peces de promoció i divulgació sobre Catalunya entre bosses de tela, mocadors furoshiki, ventalls uchiwa, pins, tasses i díptics.
Participació activa del públic japonès

Concert d’Alidé Sans [Foto: Govern]
La cultura catalana també ha estat aplaudida per milers de persones cada dia a la plaça del Sol, on les protagonistes han estat la dansa i la música. Muchacho & Los Sobrinos han acostat la rumba catalana al públic japonès; Alidé Sans ha interpretat música aranesa; i els espectacles del clown Pere Hosta, del ballarí Pere Seda i de la Companyia Wonderground han explorat registres diversos en un diàleg artístic constant.
Ha contribuït a projectar la distinció de Catalunya com a Regió Mundial de la Gastronomia 2025
I, en clau gastronòmica, els reis han estat els tallers participatius de vins i cuina catalana, als quals s’hi han apuntat més de 500 persones, que s’han d’afegir als fins a 3.600 comensals que han gaudit de plats catalans al restaurant del pavelló. Tot plegat ha contribuït a projectar la distinció de Catalunya com a Regió Mundial de la Gastronomia 2025, que també ha estat el focus principal de la conferència dels xefs Carme Ruscalleda i Joan Roca sobre la contribució catalana a la innovació culinària.
La participació en l’Expo, que forma part de les activitats que el Govern organitza per celebrar l’Any Catalunya-Japó, s’ha integrat dins de la programació del pavelló d’Espanya i ha estat impulsada per diversos departaments de la Generalitat: Presidència, Unió Europea i Acció Exterior; Empresa i Treball, Salut, Cultura, Recerca i Universitats; Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, i Política Lingüística, així com l’Ajuntament de Barcelona.
Illa anuncia un viatge a la Xina al juliol i obre la porta a reforçar la presència de Catalunya al país