
Expedició d’un visat per viatjat a la UE [Foto: Comissió Europea]
Així, la UE ha acordat revocar temporalment l’exempció de visats a països que violen la Carta de Nacionals Unides, duen a terme “greus violacions” dels drets humans o que, per la seva proximitat geogràfica a la UE, suposen un risc d’augment de les arribades “no autoritzades” de ciutadans d’altres tercers països.
“Els viatges sense visat a la UE beneficien tant els ciutadans estrangers com a la UE, però si els ciutadans de tercers països abusen d’aquest avantatge, la UE ha de disposar de totes les eines necessàries per corregir la situació. Aquests instruments poden exercir pressió sobre els països que eludeixen la cooperació amb la prevenció i la lluita contra la migració irregular”, ha dit el ministre d’Afers Exteriors de Polònia -que ostenta la presidenta de torn del Consell de la UE-, Radoslaw Sikorski.
El pacte ha de ratificar-se ara al Consell de la UE i al Parlament Europeu per poder ser adoptat formalment
L’ampliació dels supòsits busca lluitar contra les anomenades “amenaces híbrides” de tercers països que, per exemple, fomenten o permeten el pas irregular de migrants a la UE a través de les seves fronteres. Entre els supòsits que s’inclouran també hi ha els programes de ciutadania per a inversors a través dels quals els tercers països donen la ciutadania a persones “que no tenen vincles reals amb el tercer país en qüestió” a canvi d’inversions predeterminades. La UE també podrà suspendre la liberalització de visats en cas que el tercer país “no s’alineï amb la política de visats i controls” de la UE.
A més, amb la nova normativa, la duració de la suspensió temporal de l’exempció de visats passaria dels nou mesos actuals a dotze mesos. Aquest període inicial podrà allargar-se uns altres vint-i-quatre mesos, en lloc de divuit que és el que estableix el sistema actual.
En la fase de suspensió la UE establirà un diàleg amb el tercer país per intentar revertir les circumstàncies que han provocat la suspensió. Tanmateix, el bloc comunitari podrà revocar definitivament el règim d’exempció de visats si el tercer país no aborda les raons que han motivat la suspensió temporal.
L’acord per revisar el mecanisme d’exempció de visats de la UE haurà de ser ratificat ara pel Consell de la UE i el Parlament Europeu per tal que pugui ser adoptat formalment.