La Universitat Politècnica de Catalunya de Terrassa (ESEIAAT) participarà per tercer cop consecutiu al MotoStudent, una prova que posa a en joc el talent dels estudiants d’enginyeria de tot el món que han de dissenyar des de zero una motocicleta de competició. La competició tindrà lloc el proper 14 d’octubre al circuit de Motorland, a Alcañiz (Aragó).

El MotoStudent és una competició universitària que aplega equips d’arreu del món i que promou la Moto Engineering Foundation (MEF). “Aquest projecte d’enginyeria es basa en desenvolupar, construir i posar sobre el terreny un prototip d’una motocicleta de competició”, explica a Exterior.cat, Sergi Parramon (Santa Eulàlia de Riuprimer, 1997), un dels estudiants que formen part de l’equip MotoSpirit ESEIAAT.

La competició té dues categories: MotoStudent Petrol (motor de combustió interna) i MotoStudent Electric (sistema de propulsió 100% elèctric). “L’organització avalua tres aspectes del projecte: el cost, el disseny i la innovació, des del punt de vista industrial; la seguretat, la funcionalitat i la perfomance, des d’un vessant tècnic i, finalment, la carrera al circuit, en l’àmbit més competitiu”, subratlla Parramon.

UN PROCÉS DES DEL CONFINAMENT

La Covid-19 marcarà el desenllaç final de la MotoStudent 2020. Els estudiants fan mans i mànigues per dissenyar el prototip de motocicleta de competició des de casa. “Aquesta aturada per la Covid-19 ens està afectant, és evident”, admet Parramon. “Abans que s’anul·lessin les classes vam poder recollir tot el material que vam poder. Ara bé, la caixa de canvis de la motocicleta va quedar-se a la universitat”, admet.

Tot i així, els estudiants estan fent un treball diari i comparteixen el projecte per Skype. Els estudiants s’han dividit en grups per avançar el prototip. Parramon apunta que “un cop a la setmana ens reunim tot l’equip per videoconferència i tothom posa sobre la taula tot allò que ha fet. Tot i la Covid-19, el projecte s’està desenvolupant correctament”, assenyala. Després de dissenyar el prototip serà el moment per muntar els elements fins a provar-la sobre el terreny.

Un dels aspectes que ha colpit més la Covid-19 és el finançament del prototip. El projecte rep el suport d’empreses i la col·laboració de la universitat a través del programa Inspire3. Parramon explica que “força empreses que fins ara col·laboraven en el projecte s’han vist afectades per la crisi del coronavirus i això ha provocat que hàgim apostat per fer una campanya de crowdfunding”.

En aquesta campanya de crowdfunding esperen recaptar 10.000 euros, que segons Parramon “només representen una part del pressupost total del projecte”. Aquests diners permetran, entre d’altres, obtenir una part essencial del projecte: el xassís únic i d’alumini; a més de comprar bona part del material elèctric amb la finalitat que el prototip pugui córrer amb les millors garanties al circuit de Motorland.

UNA ESCOLA DE REFERÈNCIA

Aquesta prova d’àmbit mundial permet als enginyers de la UPC Terrassa (ESEIAAT) competir amb els millors estudiants d’arreu del món. “Hi participen equips d’una quinzena de països diferents”, subratlla Parramon. A més d’aprendre i adquirir coneixements, l’objectiu principal és posicionar la UPC Terrassa (ESEIAAT) com una escola innovadora i referent en el món del motociclisme a nivell universitari.

Aquesta serà la tercera participació de l’UPC Terrassa (ESEIAAT) al MotoStudent en la categoria Electric. L’any 2016, va proclamar-se campió i, dos anys més tard, no va poder revalidar el títol perquè, segons recorda Parramon, “un problema tècnic a la bateria va obligar el pilot a haver d’abandonar la cursa”.

L’equip MotoSpirit ESEIAAT el formen una dotzena d’estudiants d’enginyeria de les modalitats d’electrònica, mecànica i industrial. Són Héctor Gardó, Eric Guil, Francesc González i Oscar Navajas (Terrassa); Mateo Cristino (Castellar del Vallès), Joel Sánchez (Mollet del Vallès), Marc Pardo (Sant Cugat del Vallès), Gerard de la Rosa (Barcelona, Gràcia), Guillem Soler (Sabadell), Moisés Baena (Badia del Vallès), Eduard Vicente (Granollers) i Sergi Parramon (Santa Eulàlia de Riuprimer). El reusenc Quimo Puig (Reus) és el pilot professional que competirà a Motorland.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram