
Dues operàries encaixat del detergent en tires a la seu de l’empresa [Foto: Laura Busquets / ACN}
Sense massa diners i sense saber si funcionaria, el 2021 Lluís Montull i David Weiss, dos joves enginyers preocupats pel medi ambient, es van plantejar canviar la manera de fer la bugada a casa. La seva proposta va ser un detergent en tires biodegradable lliure de plàstics que arribava a les llars per correu postal, una opció trencadora dins la indústria tradicional del sector de la neteja a l’Estat espanyol. Des dels inicis van voler fabricar un producte que respongués a tres vessants: que fos pràctic, sostenible per a les persones i el medi ambient i que fos assequible.
El fabricant de detergent en tires rebrà la certificació europea Ecolabel en els propers mesos
El detergent ha tingut molt bona acollida, cosa que els va portar a facturar 5 MEUR l’any 2023. Lluís Montull ha explicat que aquest 2024 preveuen duplicar aquesta xifra. Gran part d’aquest èxit l’atribueixen al boca orella, on es comparteix que el producte funciona, però també és perquè “poc a poc estem començant a saber el que fem”. “Al principi anàvem una mica com pollastres sense cap, disparant a tot el que podíem, i ara estem aprenent del negoci”, ha assenyalat Montull.
Segons el fundador, el propòsit de Natulim sempre ha estat fabricar des de la proximitat i ser propietaris de la cadena de producció. Tot i començar a la Xina, un parell d’anys més tard ho van aconseguir i van obrir una fàbrica a Taradell des d’on elaboren els productes, amb maquinària pròpia, formules i processos, i on també en desenvolupen de nous gràcies a un departament d’I-D propi.
De fet, per Montull, invertir en I+D ha estat bàsic des del primer dia. “No hem parat de millorar la fórmula”, ha destacat. En aquest sentit, el fundador ha avançat que properament rebran un ajut de 900.000 euros provinent de fons europeus per seguir investigant en col·laboració amb una entitat de recerca catalana.
L’atenció personalitzada al client és un dels punts forts de la companyia. El boca a boca és molt important per a Natulim, ja que molts dels compradors arriben a ells a través de les recomanacions. “Quan la gent té dubtes sobre com rentar la roba o algun problema amb l’enviament, ens escriuen”, ha explicat. “Som molt propers, cosa que amb les marques tradicionals no passa”, ha afegit.
La catalana Mango continua la seva expansió per als Estats Units