
L’eurodiputada d’Esquerra Republicana, Diana Riba [Foto: Parlament Europeu]
La iniciativa, encapçalada per l’eurodiputat dels Comuns Jaume Asens i amb el suport de la republicana Diana Riba, denuncia que permetre la participació d’un estat “sota sospita de genocidi” equival a fer servir el certamen com a eina de “rentat d’imatge i normalització” en plena investigació internacional per possibles crims de guerra i genocidi a la Franja de Gaza.
Els signants subratllen que Eurovisió és “molt més que un concurs musical” i recorden que hauria d’estar alineat amb els valors fonamentals dels drets humans i la dignitat humana.
La missiva, impulsada per Asens i també signada per Riba, reclama intensificar la pressió sobre el govern de Netanyahu
En aquest sentit, emplacen la UER a establir criteris clars i transparents basats en els drets humans per determinar l’admissió o exclusió de països participants, prenent com a precedent la decisió adoptada l’any 2022 d’expulsar Rússia arran de la invasió d’Ucraïna.
La carta, que compta amb el suport de més de 50 membres dels grups dels Verds, l’Esquerra, els Socialistes i Demòcrates (S&D) i els liberals de Renew, demana suspendre la participació d’Israel fins que garanteixi el respecte del dret internacional humanitari i els drets humans fonamentals a Gaza.
Els eurodiputats consideren que, de la mateixa manera que es va aplicar el criteri a Rússia, la UER hauria de mostrar coherència institucional i actuar amb el mateix rigor en el cas d’Israel.
Els eurodiputats catalans trien les àrees de la nova legislatura a Estrasburg