
Foto: Freepik
El cost de la vida i el medi ambient són les principals preocupacions dels joves a la Unió Europea. Aquestes són les conclusions principals de l’Enquesta sobre Joventut de l’Eurobaròmetre publicada aquest dilluns pel Parlament Europeu.
L’augment dels preus i el cost de vida preocupen el 40% dels joves de 16 a 30 anys. Un terç dels enquestats considera que la Unió Europea hauria de centrar la seva atenció en el medi ambient i el canvi climàtic els cinc anys vinents, i el 31% creu que la situació econòmica i la creació d’ocupació haurien de ser una prioritat.
Gairebé tres de cada deu (29%) volen prioritzar la UE la protecció social, el benestar i l’accés a l’atenció mèdica. Més d’un de cada cinc enquestats va destacar l’educació i la formació (27%), l’habitatge (23%) i la defensa i la seguretat de la UE (21%) com a prioritats importants. A Espanya, la situació econòmica, la creació de llocs de treball (41%), l’habitatge (35%) i l’augment dels preus (35%) haurien de ser les tres prioritats de la Unió Europea aquesta legislatura.
«Escoltar els joves europeus i les seves preocupacions és vital per als polítics, els legisladors i la democràcia europea. Els joves d’avui estan preocupats per l’augment dels preus, el canvi climàtic, la seguretat i les oportunitats de trobar una bona feina. Aquestes són preocupacions que hem d’abordar a cada decisió que prenguem ia cada llei que aprovem. En cas contrari, correm el risc de perdre una generació desil·lusionada», ha assegurat la presidenta del Parlament Europeu, Roberta Metsola.
Les xarxes socials superen la televisió com a font d’informació principal
Les xarxes socials són la principal font d’informació sobre temes polítics i socials per al 42% dels enquestats de 16 a 30 anys, mentre que la televisió ocupa el segon lloc (39%). La preferència per la televisió és especialment notable entre els joves de 25 a 30 anys, que també tendeixen a utilitzar més plataformes de notícies en línia i la ràdio en comparació amb els joves de 16 a 18 anys.
Els participants més joves (16-18 anys) confien més a les xarxes socials (45%) que als de 25-30 anys (39%) i recorren més a amics o familiars per informar-se (29% davant 23%).
«La manera com accedim a la informació està canviant ràpidament. Com que la majoria dels joves obtenen les seves notícies principalment a través de les xarxes socials, tant els polítics com les plataformes de xarxes socials tenen una responsabilitat especial en la lluita contra el fenomen creixent de la desinformació», ha afegit la presidenta Metsola.

Foto: Freepik
La televisió continua sent la principal font d’informació per als joves a Portugal (53%), Itàlia (52%), Eslovènia (45%) i França (43%). La premsa digital i/o les plataformes de notícies en línia i la ràdio són fonts d’informació per al 26% dels joves i el 16% dels més grans dins del grup enquestat. A l’edició de 2021 de l’enquesta, les principals fonts de notícies van ser les xarxes socials i els llocs web de notícies (ambdós esmentats pel 41% dels enquestats).
A Espanya, les xarxes socials (49%) i la televisió (44%) són les fonts d’informació principals, seguit de familiars i amics (35%).
Instagram és la principal plataforma per obtenir notícies polítiques i socials entre els joves (47%), seguida de TikTok (39%). X (anteriorment Twitter) només és utilitzat pel 21% dels joves, segons l’enquesta. La meitat dels joves espanyols (51%) també trien Instagram per informar-se, davant de TikTok (43%) i de X (36%).
Els joves són conscients de la seva exposició a la desinformació
Una gran majoria (76%) dels joves creuen que han estat exposats a la desinformació ia notícies falses. A nou països de la UE, inclosa Espanya, més de la meitat dels enquestats afirmen haver estat exposats a desinformació «sovint» o «molt sovint», amb les proporcions més altes a Malta (59%), Hongria (58%), Grècia (57%), Luxemburg (55%) i Bèlgica (54%). A Espanya, la xifra se situa al 51%. Per contra, la proporció dels que creuen que mai no han estat exposats a desinformació i notícies falses és més gran a Romania (19%), seguida de Bulgària (11%).
El 70% dels participants a l’enquesta confia en la seva capacitat per reconèixer la desinformació. Els enquestats de Malta i Croàcia van ser els més segurs de la seva habilitat per identificar notícies falses, mentre que els d’Àustria, Alemanya i Eslovènia van ser els que se’n van sentir menys segurs. A Espanya el 67% dels joves mostren confiança, però només el 15% per cert es declara «molt segur».
L’Enquesta sobre Joventut de l’Eurobaròmetre va ser realitzada per Ipsos entre el 25 de setembre i el 3 d’octubre de 2024 als 27 Estats membres de la UE. Es van enquestar un total de 25.863 joves entre 16 i 30 anys mitjançant entrevistes web assistides per ordinador (CAWI) utilitzant panells en línia. Els resultats es van ponderar segons la proporció d‟aquest grup d‟edat dins de cada país de la UE.
Suïssa i la Unió Europea: l’art difícil de trobar l’entesa