En quin estat de salut es troba l’aigua? Quina vida hi ha dins l’aigua? Les respostes d’aquestes preguntes es posen sobre la taula de l’Escola Daina Isard d’Olesa de Montserrat. És juntament amb l’ONG Submon, l’aportació catalana del projecte escolar d’àmbit europeu Virtue-s (Virtual University Education) destinat a despertar l’interès per la ciència.

Té com a prioritat de donar a conèixer a professors i estudiants de Batxillerat la biodiversitat en entorns aquàtics. Connie Darilek i Maria Solé són les responsables del projecte científic de l’Escola Daina Isard. “El procés consisteix en aprendre a mesurar la biodiversitat, principalment la fauna i la flora incrustant, a través del creixement d’organismes en uns discos en forma de CD o DVD”, explica a Exterior.cat Darilek.

Els estudiants que hi participen han fet diverses anàlisis sobre com evoluciona la biodiversitat dins l’aigua. “Ho hem aplicat tan en aigua salada com dolça i permet als alumnes estudiar l’ecologia del mar i del riu”, diu Darilek. Els alumnes hi actuen de manera voluntària, com a activitat extraescolar, on la professora austríaca subratlla que “la inquietud per a resoldre problemes i fer-se preguntes forma part enforteix la motivació dels estudiants”.

Per a portar a terme el projecte d’estudi dels microorganismes i microplàstics els estudiants “han col·locat els discos a l’Aquàrium de Barcelona amb l’ajuda dels bussos; a la platja de Vilanova i la Geltrú i al riu Llobregat. S’ha fet en diferents períodes de l’any i servei per analitzar els organismes inscrustats”, explica Solé.

Quan els discos es recullen, s’examinen, s’identifiquen i es compten els organismes que hi han crescut. “Com més temps els discos són dins l’aigua, més espectacular és el què s’analitza i dona més joc als estudiants a l’hora d’estudiar la biodiversitat en l’entorn aquàtic”, afegeix Solé. Un fet que permet als alumnes estudiar diferents aspectes de la biologia aquàtica, com el reclutament o la incrustació d’organismes. Tots els resultats que s’obtenen es comparteixen en una base de dades.

UNA EXPERIÈNCIA COMPARTIDA

El treball es complementa amb la creativitat que aporta cada estudiant a les classes que fa que “enforteixin la seva visió sobre els models ecològics i el procés de recerca en la ciència”, diu Darilek. En el projecte hi participen centres escolars d’Alemanya, Suècia, els Estats Units i Catalunya.

Des de 1997, la Universitat de Maryland Center for Environmental Science (Estats Units) i la Universitat de Göteborg (Suècia) lideren el projecte de recerca científica Virtu-e i des de 2017, un projecte d’Erasmus+. Ha rebut finançament de la Unió Europea a través del programa Erasmus + Strategic Partnership School per desenvolupar i internacionalitzar la part marina.

Un dels atractius del projecte és l’intercanvi científic entre alumnes i professors dels països participants. Els estudiants de l’Escola Daina Isard havien de visitar Kiel (Alemanya) el març passat però a causa de la pandèmia de la Covid-19 s’ha hagut de postposar per al setembre. Ha passat el mateix amb un altre intercanvi previst pel mes de maig a Suècia. “El coronavirus ens obliga a treballar telemàticament, però els estudiants mantenen la mateixa motivació”, subratlla Darilek.

No és el primer projecte científic que l’escola d’Olesa de Montserrat sobrepassa fronteres. Anteriorment van obtenir, dues vegades, un segon premi del Polar Bear project. Un altre projecte va ser Nanuc, un llibre il·lustrat que promou la conscienciació dels més petits sobre el respecte cap al medi ambient, va publicar-se a la revista americana ‘Natural Awakenings’.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram