Catalunya fa anys que és un territori obert al món. Genis com Joan Miró, Salvador Dalí o Antoni Gaudí han atret a casa nostra a milions de viatgers de tot arreu que, no només han admirat les seves obres, sinó que han gaudit de la nostra terra i de la seva rica oferta gastronòmica. Tenim el privilegi de comptar amb un país petit però que té de tot: sol i platja, muntanya, tradició i avantguarda. Tots aquests baluards han permès que Catalunya sigui mundialment coneguda com una destinació turística de primer nivell. La feina feta fins ara en projecció exterior ha donat els seus resultats. L’any 2019 assolíem la xifra rècord de 19,3 milions de visitants internacionals amb una despesa de 21.360 milions d’euros. Però la pandèmia generada per la Covid-19 ha provocat una crisi sense precedents en el sector turístic tot i que, després de dos anys, s’albiren els primers senyals de recuperació.

Durant aquest període marcat per la pandèmia, des del Departament d’Empresa i Treball, a través de la Direcció General de Turisme i l’Agència Catalana de Turisme, hem estat i estem treballant en la transformació del nostre model turístic per proporcionar als visitants una oferta de més qualitat i diversificada, i menys estacional i concentrada territorialment. Apostem per un model regeneratiu i circular per aconseguir un millor territori per viure-hi i una millor destinació per visitar, on tots nosaltres siguem amfitrions i els nostres hostes (turistes) prenguin consciència de la seva integritat com a part del sistema i deixin de considerar-se simples observadors.

“Volem comptar amb un únic model turístic de país, i amb nous productes que captin l’interès per la nostra terra”

Tot aquest treball l’estem fent perquè volem tornar a posicionar Catalunya com una de les millors destinacions turístiques del món i, per això, ens cal un pla ambiciós que ens permeti oferir una proposta de valor atractiva que ens dife­renciï de la resta de destinacions. Un pla que també ha de consolidar la marca Catalunya com a destinació turística a partir de tots els eixos que la fan única i singular. On Barcelona, marca reconeguda internacionalment, ha de ser el reclam per portar els visitants a conèixer els Pirineus, el Delta de l’Ebre, Montserrat o qualsevol altra racó del nostre territori.

Aquesta nova projecció a l’exterior la farem a través d’una innovadora estratègia de màrqueting turístic integrat, ja que volem comptar amb un únic model turístic de país, i amb nous productes que captin l’interès per la nostra terra. En aquest sentit, estem treballant en projectes centrats en l’enogastronomia perquè aquesta oferta és present durant tot l’any això és un valor molt important que volem destacar i aprofitar.

A més, tenim la sort de comptar amb una xarxa d’oficines de promoció a l’exterior distribuïdes arreu del món. Aquesta és una de les potencialitats que té Turisme de la Generalitat de Catalunya, ja que a través d’aquests centres podem estar presents en els nostres principals mercats emissors i obrir-ne de nous. De fet, són les nostres antenes per conèixer de primera mà l’evolució de l’activitat turística en cadascun dels 30 països on tenen la seva àrea d’influència, i la veu per donar a conèixer els atractius de la nostra destinació.

Estem en un moment cruïlla en el qual hem de reescriure el present per encarar el futur en la direcció correcta. Hem de ser capaços de projectar a l’exterior que el model turístic català s’està transformant i que hi ha una clara aposta per fomentar un turisme ètic, innovador i responsable. No tinc cap dubte que Catalunya com a destinació estarà a l’alçada per afrontar tots aquests reptes.

Marta Domènech i Tomàs és la directora general de Turisme de la Generalitat de Catalunya

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram