
Els catalans i les catalanes que resideixen a l’exterior pateixen, de manera habitual, enormes dificultats per poder exercir el seu dret a vot. Aquest fet és un greuge democràtic històric per a totes aquelles persones que viuen arreu del món i una situació absolutament inacceptable en qualsevol societat democràtica madura, que cal revertir amb urgència.
Parlem de 300.000 persones amb dret a vot que es troben amb obstacles estructurals i, sovint, amb situacions fins i tot surrealistes per poder participar en els processos electorals. Aquestes dificultats acaben provocant una abstenció forçada que no reflecteix en cap cas la voluntat política de la ciutadania a l’exterior: a les darreres eleccions al Parlament de Catalunya del 2024, només un 7% dels catalans i catalanes residents a l’estranger van arribar a votar.
Cal trobar solucions, i cal fer-ho amb determinació. En aquest sentit, la proposta de crear una nova circumscripció electoral a l’exterior és una mesura bona, necessària i perfectament viable. Aquesta nova circumscripció hauria d’anar acompanyada de mecanismes que facilitin el vot, com ara el vot delegat, que podria ser la solució més pràctica i immediata, o bé, amb una mirada de futur, el vot electrònic, que ja s’aplica amb garanties en altres democràcies.
“La Iniciativa Legislativa Popular (ILP) presentada a finals de l’any passat per un grup de catalans residents a l’estranger per modificar la llei electoral és una gran oportunitat”
Cal recordar que, amb el marc normatiu actual, el Parlament de Catalunya pot arribar fins als 150 diputats (actualment en té 135). Per tant, no seria en absolut descabellat que aquestes 300.000 persones estiguessin representades políticament per entre alguns diputats electes en una nova circumscripció: la dels catalans i catalanes de l’exterior.
És cert que Catalunya encara no disposa d’una llei electoral pròpia i que projectar un acord polític ampli no és senzill. Tenint en compte els interessos de cadascú, el debat es complica. Però que ningú s’equivoqui: Esquerra Republicana no té por d’una llei electoral pròpia.
El nostre electorat és plural i es troba tant a l’àrea metropolitana com als pobles i ciutats d’arreu del país. És aquí on apareix un consens imprescindible que no pot quedar al marge del debat: cal dignificar i garantir el dret a vot dels catalans i les catalanes que viuen fora de Catalunya. En aquest sentit, la Iniciativa Legislativa Popular (ILP) presentada a finals de l’any passat per un grup de catalans residents a l’estranger per modificar la llei electoral és una gran oportunitat.
Esquerra Republicana sempre ha volgut ser útil i responsable en les seves accions. Per això, el camí passa per treballar de manera decidida una nova circumscripció exterior que permeti trobar una solució urgent, democràtica i justa, que fomenti la participació política dels catalans i catalanes a l’exterior i, sobretot, que els reconegui i els representi com a part inseparable del país.
Isidre Pineda és alcalde de Caldes de Montbui i secretari general de la Comissió sectorial d’Internacional, Unió Europea i Cooperació d’Esquerra Republicana


