L’inici del curs acadèmic posa en marxa el calendari d’una gran part de la societat. És un bon moment per repassar quins són els temes centrals que ocupen l’agenda de la Unió Europea en relació amb els mitjans de comunicació. En destaquen tres: el primer està relacionat amb la posada en marxa de la llei dels mercats digitals. El segon serà clau per al futur de la TDT a partir del 2030. I el tercer està vinculat a la lluita contra la desinformació i les futures eleccions europees del 2024.

La nova regulació sobre els mercats digitals ha tingut les seves primeres concrecions al mes de setembre. S’ha definit quines són les empreses tecnològiques que corresponen a la categoria de gatekeepers o porters digitals. La Comissió Europea ha fet públic el llistat de sis companyies: Alphabet Amazon, Apple, Byteace, Meta i Microsoft. Aquest és el primer pas per delimitar les accions de les grans corporacions i els serveis afectats per la nova norma. Està en la bona direcció per consolidar la proposta europea de posar la ciutadania al centre de les polítiques digitals.

Serà al novembre quan es començarà a decidir si tindrem TDT a partir del 2030. En aquest mes s’ha de celebrar a Dubai la reunió preparatòria de la cimera del 2025 de la Unió Internacional de Telecomunicacions amb l’objectiu d’harmonitzar el conjunt de l’espectre. És un moment important per avaluar si les freqüències on s’emet la televisió es mantenen per a aquest mitjà de comunicació o es dediquen al desplegament de l’Internet de les Coses. Per fer pressió sobre els estats, un conjunt de radiodifusors europeus i empreses audiovisuals s’han unit per defensar que la UHF es mantingui per a la televisió. També han posat en marxa una campanya per salvaguardar aquesta franja i s’ha creat un lema, #saveourspectrum. Veurem abans que acabi l’any qui acaba guanyant la partida: la televisió o internet.

La desinformació és el tercer tema de l’agenda europea. Un dels objectius de la política de la UE és poder combatre-la amb força amb un conjunt d’accions. D’una banda, s’ha reforçat el codi de pràctica per incloure nous elements que incorporen les aplicacions de la intel·ligència artificial. De l’altra, la Comissió està desplegant un conjunt d’ajuts per reforçar les activitats dels mitjans a l’hora de donar cobertura informativa a les eleccions europees que s’han de celebrar el juny del 2024, i alhora evitar que les notícies falses puguin influir en els resultats electorals i acabar determinant el futur de la UE. Serà justament amb la celebració electoral europea quan finalitzarà l’any acadèmic i podrem avaluar si el balanç ha estat del tot positiu.

Carmina Crusafon és professora agregada de la Universitat Autònoma de Barcelona

Article publicat al número de tardor 2023 de la revista Comunicació 21.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram